بررسی شیوع توکسوپلاسملا گوندی و ارزیابی سطح سرمی اینترلوکین 8 در بیماران مبتلا به سیلیاک

چکیده:
سابقه و هدف
در جوامع مختلف، عفونت به توکسوپلاسما گوندی عموما با استفاده از آنتی بادی های IgM و IgG تشخیص داده می شود. این انگل می تواند در پاتوژنز بسیاری از بیماری های خود ایمنی مانند بیماری سیلیاک نقش داشته باشد. در مقاله حاضر شیوع توکسوپلاسموز و ارزیابی سطح سرمی اینترلوکین 8 در بیماران مبتلا به بیماری سیلیاک بررسی شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی - زمانی که در طی سال 1392 انجام شد، سرم 150 بیمار مبتلا به بیماری سیلیاک جمع آوری و پس از ثبت اطلاعات با استفاده از پرسش نامه و آماده سازی نمونه، آنتی بادی های اختصاصی ضد توکسوپلاسما (IgG، IgM) با استفاده از روش ELISA اندازه گیری شد. از طرفی سطح اینترلوکین 8 با استفاده از کیت تجاری در دسترس بررسی شد.
یافته ها
59 بیمار (3/39%) از نظر آنتی بادی IgG ضد توکسوپلاسما مثبت بودند. از طرفی تنها 2 نفر از آن ها از نظر آنتی بادی IgM مثبت بودند که ارتباط معنی داری مشاهده نشد (4/1%، 65/0=P). مقدار میانگین سطح IL-8 در 150 بیمار 38/176 (انحراف معیار=79/191) بود که ارتباط معنی داری بین مقدار میانگین سطح IL8 و بیماری سیلیاک مشاهده شد (001/0=P).
نتیجه گیری
همانند دیگر مطالعات که نشان دادند ابتلا به عفونت های روده ای می تواند به توسعه بیماری سیلیاک در افراد مستعد کمک کند، نتایج ما تایید کرد که ابتلا به عفونت توکسوپلاسما گوندی می تواند خطر توسعه بیماری سیلیاک را افزایش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1587833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!