بررسی تاثیر تیمار خرده های نی بکار رفته در لایه میانی صفحات ساندویچی بر روی خواص فیزیکی و مکانیکی

چکیده:
سابقه و هدف
فاکتورهای بسیاری هم چون دانسیته ماده اولیه و محصول نهایی، نوع گونه چوبی و غیره می تواند بر روی خواص مختلف صفحات ساندویچی تاثیر داشته باشد. در این پژوهش، اثر تیمار خرده های نی بکار رفته در لایه میانی پانل ساندویچی (بدون تیمار، تیمار حرارتی و آب جوش)، زمان بسته شدن دهانه پرس در دو سطح (5 میلی متر بر ثانیه و 9 میلی متر بر ثانیه) و نسبت وزنی پودر پوسته میوه بادام به رزین ملامین اوره فرم آلدئید در سه سطح (3:97، 18:82 و33:67) در خط چسب بر روی بعضی از خواص فیزیکی و مکانیکی پانل ساندویچی بر اساس استاندارد ASTM مورد ارزیابی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
از ذرات نی با رطوبت 7 درصد در لایه مغزی پانل ساندویچ استفاده شد. ساخت تخته ها در دو مرحله: تولید مغزی تخته و روکش کردن تخته از گونه نراد انجام گرفت. چسب UF و MF با نسبت وزنی 50:50 مورد استفاده قرار گرفت. پس از چسب زنی و تشکیل کیک، خرده چوب ها به پرس منتقل شدند. حرارت، زمان و میزان فشار اعمال شده توسط پرس به ترتیب 180oC ، min 12 وkg cm-230 بود. پس از ساخت لایه مغزی و مالیدن رزین بر روی سطوح لایی ها رویی و زیرین، لایه مغزی در بین لایی ها مونتاژ شده و تحت شرایطoC150، زمان s120 و فشارkg cm-2 2/0 پرس شدند. بعد از پاک بری، آزمون های تعیین مدول گسیختگی ،مقاومت چسبندگی داخلی، مقاومت در برابر بیرون آوردن محوری پیچ و میخ و جذب آب تخته ها انجام گردید. نتایج مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.از آزمون چند دامنه دانکن برای مقایسه میانگین ها استفاده شده است.
یافته ها
پانل هایی که لایه مغزی آنها از خرده های تیمار آب جوش و سرعت بسته شدن پرس mm/s 5 ساخته شدند، دارای بیش ترین مقاومت خمشی (N/mm2 6/15)، ظرفیت نگه داری پیچ (N/mm 32/136)، میخ (N/mm 01/14) و چسبندگی داخلی (N/mm2 26/0) و چسبندگی داخلی بعد غوطه وری در آب جوش (2N/mm 16/0) داشته اند.
نتیجه گیری
نسبت پودر پوسته میوه بادام به رزین اوره فرمآلدئید تاثیر معنی داری بر روی ظرفیت تحمل پیچ و میخ، چسبندگی داخلی خشک و بعد از آب جوش، واکشیدگی ضخامتی و جذب آب نمی گذارد، اما بطور معنی داری مقاومت خمشی تخته را تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر آن، تیمار خرده های لایه میانی و سرعت بسته شدن دهانه پرس تاثیر معنی داری بر روی تمامی خواص فیزیکی و مکانیکی داشته است. نتایج حاصل از طیف های FT_IR بدست آمده نشان داد که تیمار آب جوش باعث افزایش تعداد پیوند هیدروژنی می شود. تصاویر ماکروسکوپی نیز نشان می دهند که تیمار آب جوش بهترین سطح جهت اتصال مطلوب را ایجاد می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1588670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!