بررسی عوامل موثر بر توسعه قاچاق مواد مخدر و روان گردان در شهرستان مرزی بازرگان

چکیده:
یکی از پدیده هایی که امروزه به عنوان یک معضل اقتصادی و اجتماعی و حتی امنیتی در مناطق مرزی سبب شده است تا زمینه های مناسبی جهت ایجاد اشتغال سالم و پایدار ایجاد نگردد، سودآوری بالای قاچاق مواد مخدر و روان گردان ها می باشد که باعث گردیده ساکنین این مناطق به فعالیت های غیرقانونی نظیر (قاچاق مواد مخدر و روان گردان ها، اسلحه، سوخت و غیره) روی آورند. بازرگان یکی از شهرهای مرزنشین استان آذربایجان غربی و از همه مهم تر دروازه ورود به اروپا و بالعکس بوده و به عنوان مهم ترین منطقه نه تنها در سطح استان آ. غربی، بلکه در سطح کشور مورد طمع مافیای قاچاق و مواد مخدر و روان گردان قرارگرفته است. تحقیق حاضر به بررسی عوامل موثر بر قاچاق مواد مخدر و روان گردان از مرز بازرگان پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی و از نوع تحقیقات کاربردی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان انتظامی شهرستان ماکو، پلیس مبارزه با مواد مخدر استان آ. غربی، کارکنان دادگستری، زندان، اصناف بازارچه مرزی و رانندگان ترانزیتی شهرستان های ماکو و بازرگان و به تعداد 130 نفر بوده که 96 نفر از اعضای جامعه آماری به روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب و پرسشنامه محقق ساخته عوامل موثر بر قاچاق مواد مخدر و روان گردان از مرز بازرگان مشتمل بر 18 مولفه و چهار فرضیه تحقیق را تکمیل نمودند. یافته ها نشان می دهد گستردگی مرز زمینی، آلودگی نیروهای درگیر، ضعف در تجهیزات اداری و آموزش منابع انسانی و عدم نظارت دقیق در فرایند کنترل و بازرسی از عوامل تاثیرگذار در توسعه قاچاق مواد مخدر و روان گردان در مرز بازرگان می باشد. نتایج حاصله بیانگر وجود بحرانی جدی در منطقه بوده که در پایان پیشنهادهایی در جهت بهبود وضعیت موجود ارائه گردیده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1588795 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!