مطالعه ی آناتومیکی جمجمه خرس قهوه ای ایرانی (Ursus arctos): گزارش موردی

نویسنده:
چکیده:
خرس قهوه ای از جمله گونه های جانوری در حال انقراض در گستره زیستی ایران است که در شمال ایران زندگی می کند و در زمره بزرگترین گوشتخواران ایران به حساب می آید. مطالعات متعددی روی جمجمه حیوانات صورت گرفته است. این مطالعه با هدف مشاهده و ثبت ویژگی های آناتومیکی ساختمان جمجمه سه قلاده خرس قهوه ای نر بالغ، انجام شد. ساختار ماکروسکوپی جمجمه ها از شش نمای پشتی، شکمی، عقبی، جلویی، جانبی و داخلی مطالعه گردید. این مطالعه نشان داد که بخش صورتی جمجمه کوچک و حفره سری وسیع و چهار گوش به نظر رسیده و از گوشتخوارانی مثل سگ بزرگتربود. بخش صورتی استخوان اشکی و شیار چشمی استخوان پیش پروانه ای در جمجمه خرس قهوه ای دیده نشد. بین استخوان آرواره و استخوان بینی مفصلی وجود نداشت. مجرای بین ثنایایی حدفاصل زائده های کامی استخوان های ثنایا وجود داشت. حفره چشمی درجمجمه خرس قهوهای کوچک بود. مجرای اشکی با مشارکت استخوان های اشکی و آرواره ساخته شده یود. استخوان آهیانه و ستیغ سهمی خارجی در جمجمه خرس قهوه ای در مقایسه با جمجمه سگ ها کوتاه تر به نظر رسید. حباب صماخی در جمجمه خرس قهوه ای خیلی کوچک بود و سوراخ وداجی گرد دیده شد. مجرای شنوایی خارجی در جمجمه خرس قهوه ای بوسیله بخش فلسی یا مسطح استخوان گیج گاهی و بخش صماخی استخوان گیج گاهی تشکیل شده بود. نتیجه اینکه بخش های مختلف جمجمه خرس قهوه ای در مقایسه با سایر گوشتخواران تفاوت هایی را نشان می دهد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
237 تا 244
لینک کوتاه:
magiran.com/p1589079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!