تولید بیوفیلم در میان سویه های استافیلوکوکوس اپیدرمایدیس جداسازی شده از افراد سالم

چکیده:
مقدمه
استافیلوکوکوس اپیدرمایدیس به عنوان باکتری بیماری زای بیمارستانی شناخته می شود که به علت تشکیل بیوفیلم در بیماران و افراد سالم مهم است. این مطالعه با هدف بررسی تولید بیوفیلم در میان سویه های استافیلوکوکوس اپیدرمایدیس جداسازی شده از افراد سالم در طی سال های 1393-1392 به انجام رسیده است .
مواد و روش ها
در این مطالعه در مجموع 200 فرد سالم انتخاب شدند. با استفاده از سوآب استریل، نمونه گیری از ناحیه بازو، ساعد و زیربغل این افراد انجام گرفت و سوآب ها به محیط آبگوشت تایوگلیکولات انتقال داده شدند. سپس نمونه ها بر روی محیط ژلوز مانیتول نمک کشت شدند و شناسایی سویه ها تا حد گونه با استفاده از آزمون های بیوشیمیایی انجام گرفت. برای تعیین تولید بیوفیلم از روش کیفی ژلوز قرمز کنگو و کمی میکروتیتر پلیت استفاده شد و حضور ژن های icaA و icaD با استفاده از آزمون واکنش زنجیره ای آنزیم پلیمراز مشخص شد.
نتایج
در مجموع 104 سویه استافیلوکوکوس اپیدرمایدیس از افراد سالم جداسازی شد که 66 (63درصد) سویه به عنوان سویه های مولد بیوفیلم و 38 (37درصد) سویه نیز به عنوان بیوفیلم منفی شناسایی شدند. در تمامی 66 سویه مدنظر، هر دو ژن icaA و icaD شناسایی شدند.
بحث و نتیجه گیری
شیوع سویه های استافیلوکوکوس اپیدرمایدیس مولد بیوفیلم در میان افراد سالم نشان دهنده کلونیزه شدن این افراد با سویه های بیمارستانی است. شیوع چنین سویه هایی خطری جدی برای سلامت جامعه است .
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p1589290 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!