تولید آنزیم L-آسپاراژیناز خارج سلولی توسط سویه نمک دوست، Vibrio sp

چکیده:
مقدمه
L-آسپاراژیناز داروی ضدسرطان است که در شیمی درمانی لوسمی لنفوسیتی استفاده می شود. امروزه این آنزیم از منابع باکتریایی مشتق شده و اکثرا L-آسپاراژیناز II Escherichia coli و به میزان کمتر L-آسپاراژیناز Erwinia sp. استفاده پزشکی دارد. به دلیل ایجاد واکنش های افزایش حساسیت، پیداکردن و استفاده از آنزیم های جدید L- آسپاراژیناز امروزه درخور توجه است. با توجه به شناخت کمتر باکتری های نمک دوست غربال گری این آنزیم در این گروه از باکتری ها می تواند نتایج مفیدی را به همراه داشته باشد .
مواد و روش ها
در این مطالعه، آنزیم L-آسپاراژیناز در 130 باکتری نمک دوست و تحمل کننده نمک دریافت شده از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با استفاده از معرف فنل رد غربال شدند. سپس برای سویه منتخب منحنی رشد، سنجش آنزیمی انجام شد و نهایتا اثر فاکتورهای مختلف بر تولید و فعالیت آنزیم ها بررسی شد.
نتایج
براساس نتایج به دست آمده 40 سویه مولد این آنزیم به دست آمد. بیشترین فراوانی جنس باکتریایی تولیدکننده L-آسپاراژیناز، متعلق به جنس Halomonas و Marinobacter بودند که هریک 4/21درصد از کل را به خود اختصاص دادند. در میان سویه های تولیدکننده، بیشترین میزان تولید متعلق به سویه GBP x 3 بود که براساس آنالیز S rRNA16 متعلق به جنس Vibrio بود. شرایط محیط کشت بهینه برای تولید آنزیم در دمای 35 درجه سانتی گراد (65/0 IU/ml)، pH 8 (926/0IU/ml) و 5/2درصد NaCl (903/0 IU/ml) به دست آمد و بیشترین میزان فعالیت آنزیم در دمای 35 درجه سانتی گراد (781/0 IU/ml)، pH 8 (82/0 IU/ml) و نبود NaCl (806/0 IU/ml) تعیین شد.
بحث و نتیجه گیری
این پروژه با هدف غربال گری باکتری های نمک دوست و تحمل کننده نمک جداشده از مناطق شور ایران که تولیدکننده آنزیم L-آسپاراژیناز هستند، انجام شده است. از میان سویه های مثبت به دست آمده، سویه منتخب GBP x 3 از جنس Vibrio به عنوان سویه منتخب در تولید آنزیم انتخاب شد که ممکن است دارای L-آسپاراژیناز با اثرات جانبی کمتر برای بیماران باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1589295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!