ارزیابی بیان ژن ساکس 2 با تکنیک RT-PCR در بافت سرطانی پستان موش بالبسی(خالص) تیمار شده با فیکوسیانین سیانوباکتری (Anabaenasp. ISC 55)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه یکی از روش های مفید در بررسی بیماری شایع سرطان پستان، مطالعات سلولی و مولکولی است. ژن ساکس2 در فعال کردن سلول های بنیادی و ژن های شروع کننده تمایز نقش مهمی را ایفا می کند، در حالی که افزایش بیان این ژن در بافت های سرطانی پستان نیز مشاهده شده است. هدف از این پژوهش بررسی میزان بیان ژن ساکس2 در بافت های سرطانی موش های تیمار شده با فیکوسیانین سیانوباکتری Anabaenasp. ISC 55است.
روش کار
برای انجام این تحقیق، 50 سر موش ماده با نژاد بالب سی(خالص) تهیه و از روش کشت تومور سرطانی در ناحیه ی پستانی، جهت القا سرطان پستان استفاده گردید. از طرفی پس از کشت سویه سیانوباکتری در محیط کشت BG11، استخراج فیکوسیانین با روش های اختصاصی صورت گرفت و سپس با نتایج به دست آمده از اسپکتروفتومتری(UV-VIS)، دوزهای 10 و 150 میکرولیتری جهت تیمار گروه های درمانی در نظر گرفته شد. پس از اتمام دوره 21 روزه تزریق، از بافت ها استخراج RNAو متعاقبا ساخت c DNAصورت گرفت و در حضور پرایمر های اختصاصی و شاهد(ژن بتا اکتین)، روش RT-PCRو الکتروفورز انجام و نتایج با نرم افزارهای SPSS-16و Image jمورد آنالیز قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج حاصل از RT-PCRدر بررسی های سلولی و مولکولی، نشان دهنده ی این بود که فیکوسیانین با دوز 150 میکرولیتر تاثیر مهارکنندگی بر میزان بیان ژن ساکس2 در سلول های سرطانی پستاندار دارد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج، فیکوسیانین آنابنا دارای خواص ضد توموری، از طریق کاهش بیان ژن ساکس2 در بافت درگیر با سرطان پستان می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1589921 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!