بررسی غیرفعالسازی فتوداینامیکی باکتری اشریشیاکلی P TCC 1276 با استفاده از لیزر نئودیوم یاگ پیوسته کمتوان و نانوذرات طلا

چکیده:
مقدمه
امروزه، باتوجه به مقاوم​شدن باکتری ها به آنتی بیوتیک ها استفاده از روش های جایگزین همچون غیرفعالسازی نورگرمایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ازسویی​دیگر به​دلیل شدت بالای نور، اثرات گرمایی به بافت های سالم مجاور نیز نموذ می​نماید و این موضوع به​عنوان یکی از محدودیت​های روش غیرفعالسازی نورگرمایی به​شمار می​آید. در این مقاله تاثیر پرتوهای هارمونیک دوم یک لیزر پیوسته Nd:YAG در شدت پایین40 mW/cm2 به​همراه نانوذرات طلا بر نابودی میکروارگانیسم مورد بررسی قرار گرفته است.
روش بررسی
در این پژوهش نقش غلظت های مختلف نانوذرات طلا با ابعاد 90 نانومتر و پرتوهای همدوس هارمونیک دوم لیزر Nd:YAG در شدت 40 mW/cm2 بر بقاء باکتری اشریشیا کلی PTCC 1276 مورد بررسی قرار گرفت. در پایان، تاثیر همزمان به​کارگیری از این باریکه لیزر در بازه​ های زمانی متفاوت در حضور نانوذرات طلا در غلظت غیرسمی بر بقاء باکتری تحقیق شد.
یافته ها
نتایج این تحقیق بیانگر آن است که این نانوذرات در کلیه غلظت های بالاتر از
0.5 μg/ml اثرات سمی بر جمعیت باکتری اشریشیا کلی PTCC1276 نشان می دهند. همچنین نتایج پرتودهی بر این باکتری بیانگر آن است که بیشترین تاثیر نور در بازه زمانی 60 دقیقه همراه با یک کاهش جمعیت به میزان 0.15log رخ داده است. نتایج غیرفعالسازی باکتری اشریشیا کلی PTCC 1276 از طریق به کارگیری همزمان لیزر Nd:YAG و نانوذرات طلای 90 نانومتر در غلظت 0.5 μg/ml نشانگر نابودی باکتری به میزان2.43log10 در پرتودهی به مدت 60 دقیقه می باشد. درادامه، سازوکارهای دخیل در حصول این نتایج مورد تحلیل قرار گرفت.
نتیجه گیری
نتایج این مقاله نشانگر آن است که بهره گیری همزمان از چشمه نور لیزر Nd:YAG در شدت پایین و در طول موج 532 نانومتر و نانوذرات طلا بدون اعمال اثرات گرمایی محسوس بر کل ساختار بیولوژیک، منجر به نابودی چشمگیر میکروارگانیسم هدف خواهد شد. این راهکار نویدبخش دستیابی به یک شیوه نوری جایگزین برای آنتی بیوتیک ها با حداقل آسیب به بافت سالم مجاور خواهد بود. نتایج این مقاله می تواند مقدمه ای برای پژوهش های آتی در جهت نابودی باکتری های مقاوم به دارو پاتوژن باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1590109 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!