ارزیابی تاثیر توریسم تاریخی - فرهنگی بر توسعه پایدار شهر کرمان

چکیده:
صنعت گردشگری به عنوان زمینه و گستره موثری در توسعه اقتصادی، اجتماعیمناطق شهری مطرح است شهرها ازابتداتا کنون از جذاب ترین فضاها برایگردشگرانبوده اند و بهعنوان نماداصلیدرجه ایازتکامل اجتماعی انسان ها دربر دارنده مراکز مهم اقتصادی، علمی،تفریحی، پزشکی و... بوده و افزون بر این، از جاذبه های طبیعی و میراث تاریخی فرهنگینیز بهره مند بوده اند. همین امر، باعث جذب گردشگران به شهرها شده است اگر ورود گردشگران به شهرها با برنامه ریزی و مدیریت همراه نباشد علاوه بر اینکه باعث توسعه و پیشرفت شهر نمی شود بلکه خسارات زیادی برای این مناطق به وجود می آورند. به طوری که برای دست یابی به اهداف توسعه پایدار گردشگری با توجه به ابعاد اجتماعی، فرهنگی،اقتصادی و زیست محیطی آن، نگرش و تحلیل سیستمی و همه جانبه ای ضروری و اجتناب ناپذیر است. با توجه به اهمیت این موضوع، شهر کرمان، یکی از مراکز تاریخی فرهنگی کشور، سالانه پذیرای تعداد کثیری از گردشگران داخلی و خارجی است.هدف پژوهش حاضر، ارزیابی تاثیرات توریسم تاریخی و فرهنگی بر توسعه پایدار شهر کرمان است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است که داده های مورد نظر از طریق مطالعه میدانی و کتابخانه ای جمع آوری و در روش پیمایشی از ابزار پرسشنامه استفاده شد. حجم نمونه 384 نفر با استفاده از فرمول کوکران تعیین و شیوه نمونه گیری سهمیه ای و پرسشنامه به صورت تصادفی توزیع شده است. سپس داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج پژوهش که در قالب آزمون های تی (تک نمونه ای) و همبستگی اسپیرمن انجام گرفت حاکی از آن است که گردشگری تاریخی - فرهنگی در افزایش درآمد در شهر کرمان تاثیر مثبت داشته، از مهم ترین اثرات آن، می توان به افزایش درآمد شهروندان، ایجاد فرصت های شغلی جدید و رونق کسب و کار محلی اشاره کرد. همچنین در بررسی اثرات گردشگری در توسعه پایدار در ابعاد (اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی) مشخصشدکه شاخص اقتصادی با ضریب 763/0بیشترین تاثیر و شاخص زیست محیطی با ضریب 487/0کمترین اثر را بر توسعه پایدار در شهر کرمان داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1590175 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!