مضمون در فن شعر عصر صفوی

چکیده:
واژه مضمون از کلیدواژه های اصلی فن شعر فارسی در عصر صفوی، بویژه قرن یازده و دوازده هجری است. این واژه که از میانه قرن دهم به یک اصطلاح فنی در هنر شعر فارسی بدل شده است مترادف «معنی، محتوا، مفهوم، منطوق، مقصود یا فحوا و لحن کلام» نیست. مساله این مقاله بازشناسی ماهیت مضمون به عنوان هنرسازه اصلی شعر نازک خیال (سبک هندی) در عهد صفوی است. مقاله می کوشد چیستی «مضمون» و سازوکار «مضمون بندی» را از دیدگاه شاعران و تذکره نویسان آن دوره بازشناسد. برای این منظور از نخستین کاربردهای اصطلاح مضمون در مقام یک ویژه واژه فنی شعر را از پایان قرن دهم تا کاربردهای فنی آن در پایان قرن دوازدهم رصد کرده و 9 ویژگی مضمون را که در سخن شاعران و منتقدان آن دو قرن آمده شناسایی نموده و تعریفی از مضمون ارائه کرده است. همچنین بر اساس سه فعل پر کاربرد در آن دوره (یافتن، رساندن، بستن) سه فرایند مضمون آفرینی شاعران را از هم متمایز ساخته است. و به روند رو به پیچیدگی صناعت مضمون از صائب تبریزی تا ناصر علی سرهندی در پایان قرن دوازدهم اشاره کرده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
140 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p1591550 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!