بررسی نقش واداشت های منطقه ای، در شکل گیری الگوی مکانی مخاطره ی برف سنگین بهمن 1392 در جلگه ی گیلان

پیام:
چکیده:
بارش برف سنگین از جمله مخاطرات جوی است که پیش بینی شدت و مکان آن اهمیت زیادی دارد. در این مقاله، مکان ارتفاع بیشینه ی برف سنگین رخ داد بهمن 1392 در استان گیلان شناسایی و علت آن واکاوی شد. برای بررسی این پدیده از داده های دیدبانی ایستگاه های همدیدی استان گیلان و داده های بازتحلیل مرکز ملی پیش بینی محیط زیست- مرکز ملی پژوهش های جوی (NCEP/NCAR) استفاده شد. برای شبیه سازی سامانه از مدل WRF و برای پایش آن از تصاویر سنجنده ی مودیس بهره گرفته شد. نتایج نشان دهنده ی شکل گیری سلول پرفشار ثانویه در مقیاس محلی، ناشی از واداشت پهنه ی سرد ناهمواری های قفقاز و شارش جریان های سرد کوه به دشت، روی جلگه ی کورا است. برخورد بادهای شرق سوی این سلول با جریان های غرب سوی ناشی از توده هوای پرفشار قطبی که روی شمال شرق دریای کاسپین واقع شده، موجب همگرایی جهت باد سطحی به محدوده ی کوچکی در حوالی جنوب تالاب انزلی شده است. باند ابر که در تصویر سنجنده مودیس ماهواره ترا و تصویر شدت بارش رادار گیلان مشاهده می شود، منطبق بر ناحیه همگرایی باد است. هسته ی بیشینه ی شار گرمای نهان به عنوان واداشت ترمودینامیکی روی پهنه کاسپین جنوبی در شرق گیلان، موید تاثیر عوامل منطقه ای بر الگوی مکانی بیشینه ی ارتفاع برف است.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1591929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!