بررسی تغییرات انتقالی در رفتار فعالیت بدنی کارکنان دانشگاه های بیرجند بر پایه مدل فرانظری، مطالعه طولی- سال 93

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از الگوهایی که به تببین رفتار فعالیت بدنی می پردازد مدل فرانظری است. از انتقادات وارده بر این مدل این است که اکثر مطالعات انجام شده بر پایه آن، به صورت مقطعی هستند که در نشان دادن ماهیت پویا تغییر با شکست مواجه می شوند. به این منظور مطالعه حاضر با هدف تعیین تغییرات انتقالی در رفتار فعالیت بدنی کارکنان دانشگاه های بیرجند بر پایه مدل فرانظری انجام شد.
روش تحقیق: این مطالعه آینده نگر با دوره پیگیری 6 ماهه بر روی 200 نفر از کارکنان معاونت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه های بیرجند انجام شد. 179 نفر از شرکت کنندگان پرسشنامه های هر دو بررسی اولیه و پیگیری را تکمیل نمودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و سازه های مدل فرانظری بود که به روش خود گزارش دهی تکمیل گردید. داده های گردآوری شده وارد نرم افزار 16-spss شد و در سطح معنی داری 05/0>α مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
تغییرات انتقالی در رفتار فعالیت بدنی در 4 الگو نشان داده شد: بی تحرک پایدار (3/26 %)، فعال پایدار (1/39%)، اتخاذکنندگان (12%) و ترک کنندگان (6/22%). گروه فعال پایدار کاهش معنی داری را در میانگین نمره فواید درک شده نشان داد. اتخاذکنندگان افزایش معنی داری را در میانگین نمره فواید درک شده و خودکارآمدی نشان دادند. کاهش معنی داری در میانگین نمره فرآیندهای رفتاری، فرآیندهای شناختی و خودکارآمدی ترک کنندگان مشاهده شد. میانگین نمره فواید درک شده، خودکارامدی و فرایندهای رفتاری و شناختی در شروع مطالعه و همچنین در پیگیری اختلاف معنی داری را بین این 4 الگو نشان داد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه حمایت نسبی از اعتبار درونی مدل فرانظری فراهم آورد. به نظر می رسد مداخلات مبتنی بر این مدل بتواند در اتخاذ و حفظ رفتار فعالیت بدنی موثر باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
202 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p1592089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!