بررسی کارایی فرایند انعقاد و لخته سازی همراه با جداسازی شیمیایی در حذف آلاینده های آلی و معدنی از فاضلاب صنعت خودرو

پیام:
چکیده:
مقدمه
مهمترین مشکل زیست محیطی صنایع خودروسازی، فاضلاب تولیدی ناشی از فرایندهای مختلف آن است. کواگولاسیون و فلوکولاسیون همراه با ترسیب شیمیایی از جمله فرایندهای مهم در حذف آلاینده ها از فاضلاب است. هدف از این مطالعه بررسی کارایی فرایند انعقاد و لخته سازی توام با ترسیب شیمیایی در حذف آلاینده های آلی و معدنی از فاضلاب صنعت خودروسازی است.
روش بررسی
مطالعه از نوع تجربی- کاربردی است. حذف مواد آلی و معدنی توسط فرایند انعقاد و لخته سازی توام با ترسیب شیمیایی در راکتورهای ناپیوسته انجام شد. پارامترهای کدورت، غلظت فلزات سنگین، رنگ، فسفات، غلظت مواد منعقد کننده، زمان تماس ، TSS، pH و COD مورد بررسی قرار گرفت. غلظت رنگ و فلزات سنگین باقیمانده با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومترUV- و جذب اتمی تعیین شد.
یافته ها
نتایج این تحقیق نشان داد که درصد حذف فلزات کروم، نیکل، سرب و روی توسط سولفات فریک توام با آهک در pH برابر10 و زمان تماس 100 دقیقه به ترتیب 65/52، 3/96، 27/3 و 100 بود و درصد حذف آنها توسط سولفات آلومینیوم توام با آهک به ترتیب 65/52، 8/97، 37/3 و 81/99 مشاهده شد. همچنین درصد حذف، TSS، COD، رنگ، کدورت، فسفات توسط سولفات فریک به ترتیب 9/68، 83، 94، 84 و 2/47 بود و این میزان حذف توسط سولفات آلومینیوم به ترتیب62، 80، 94، 5/73 و 48 درpH خنثی و غلظت ماده منعقدکننده mg/L 150 بدست آمد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده، کاربرد فرایند انعقاد و لخته سازی توام با ترسیب شیمیایی در حذف آلاینده های آلی و معدنی موجود در فاضلاب صنعت خودروسازی تحت شرایط بهینه بدست آمده بسیار موثر بوده و میتوان از آن در تصفیه فاضلاب صنعت خودروسازی استفاده نمود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
182 تا 194
لینک کوتاه:
magiran.com/p1592091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!