بررسی ارتباط فرسودگی شغلی با سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در پرستاران شاغل در بیمارستان های استان ایلام در سال 1393

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
پرستاری ازجمله مشاغلی است که به دلیل مواجه شدن با تنش های مختلف در محیط کار و ساعات کاری فشرده، در معرض فرسودگی شغلی بوده و این عامل می تواند بر سبک زندگی تاثیر منفی بگذارد. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط فرسودگی شغلی باسبک زندگی ارتقادهنده سلامت در پرستاران شاغل در بیمارستان های استان ایلام در سال 1393 بود.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی و مقطعی روی 80 نفر پرستار در استان ایلام انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و پرسشنامه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت بود. روایی و پایایی این پرسشنامه ها در مطالعات قبلی تایید شده بود. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه 20) و آزمون همبستگی پیرسون، نمودار پراکنش، آزمون t مستقل و آزمون tukey انجام شد.
یافته ها
نتایج نشان داد بین فرسودگی شغلی و اجزای پرسشنامه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت شامل مدیریت استرس (71/0r=-، 01/0p-value=)، روابط بین فردی (58/0r=-، 03/0p-value=)، خودشکوفایی در زندگی (63/0r=-، 03/0p-value=)، مسوولیت پذیری در مورد سلامت (71/0r=-، 01/0p-value=)، تغذیه (36/0r=-، 04/0p-value=)، فعالیت بدنی (29/0r=-، 05/0p-value=) و نمره ی کلی سبک زندگی ارتقادهنده سلامت (67/0r=-، 02/0p-value=) همبستگی معکوسی وجود داشت. نتایج حاصل از آزمون tukey نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین نمره ی نهایی سبک زندگی ارتقادهنده سلامت درگروه های سنی مختلف وجود نداشت. همچنین آزمون tukey نشان داد در افراد با سن بالاتر از 35 سال بین سن و فرسودگی شغلی رابطه ی مستقیم معنی داری وجود دارد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که فرسودگی شغلی روی سبک زندگی ارتقادهنده سلامت تاثیر دارد و ضروری است که راه کارهای حمایتی و مدیریت کنترل استرس در محیط کار را برای افزایش سطح سبک زندگی ارتقادهنده سلامت افراد و جلوگیری از تاثیرات دراز مدت فرسودگی شغلی ایجاد شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1592422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!