بررسی وضعیت فعالیت فیزیکی افراد پیش دیابتی شهر سبزوار بر اساس سازه های الگوی فرانظری سال 1394

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
دیابت یک مشکل عمده نظام سلامت می باشد و فعالیت فیزیکی یکی از مهمترین عوامل قابل پیشگیری در افراد پیش دیابت می باشد. مدل فرانظری، الگویی جامع در تغییر رفتار فعالیت فیزیکی است. بنابراین، در این مطالعه به بررسی وضعیت فعالیت فیزیکی افراد پیش دیابت در شهر سبزوار بر اساس مدل فرا نظری پرداخته شده است.
مواد و
روش
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 200 نفر از افراد پیش دیابتی به روش نمونه گیری تصادفی آسان انتخاب شدند. روش بررسی در این مطالعه تکمیل ابزار جمع آوری اطلاعات توسط افراد مورد بررسی بود. این ابزار شامل مشخصات دموگرافیک و سازه های اصلی مدل فرانظری بود که روایی و پایایی ابزار نیز مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل از نرم افزار SPSS15 استفاده گردید.
یافته ها
در این مطالعه 70 مرد و 130 زن با میانگین سنی23/12± 18/48 سال شرکت داشتند. طبق یافته ها، 83% از افراد مورد مطالعه در مراحل قبل از عمل و فقط 17 درصد در مراحل عمل و نگهداری بودند. همچنین بین سازه های مدل با مراحل تغییر ارتباط معنی داری وجود داشت (p<0/000) به طوریکه با پیشرفت افراد در طول مراحل تغییر از پیش تفکر تا نگهداری بر میزان خودکارامدی، فرایندهای تغییر و موازنه تصمیم گیری افزوده شد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که بیشتر افراد شرکت کننده در مراحل قبل از عمل بودند. در این راستا با توجه به نتایج این مطالعه می توان به طراحی برنامه های آموزشی مناسب برای گروه های هر مرحله اقدام نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1592999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!