ارزیابی فعالیت ضد باکتریایی نانوذرات نقره بر روی اسینتوباکتر بومانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
به دلیل مقاومت اسینتوباکتر بومانی نسبت به داروهای ضد میکروبی در این مطالعه تاثیر نانوذرات نقره بر مهار رشد آن موردبررسی قرارگرفته است.
مواد و روش ها
نانوذره با اندازه تقریبی nm20 از شرکت نانوتکنولوژی پیشتازان (ایران- مشهد) و نانوذره پودری با اندازه تقریبی nm5 از گروه شیمی دانشگاه مراغه تهیه گردید و غلظت آن با روش طیف سنجی در دانشکده شیمی دانشگاه تبریز تعیین شد. خواص ضد میکروبی نانوذرات با روش MIC و MBC (میکروبراث دیلوشن)، دیسک دیفیوژن و ول دیفیوژن تعیین شد. با این روش 20 سویه بیمارستانی تهیه شده از بیمارستان امام رضای تبریز، موردبررسی قرار گرفت.
نتایج
بر اساس نتایج، میزان MIC و MBC به ترتیب ppm1250 و ppm2500 برای نانوذرات با اندازه nm20 و ppm156 و ppm312 برای نانوذرات نقره با اندازه nm5 تعیین شد. میزان MIC و MBC به دست آمده برای سویه های اسینتوباکتر بومانی بالینی و NCTC 12516، تفاوت معنی داری نشان نداد. همچنین در روش دیسک دیفیوژن مقدار هاله عدم رشد برای نانوذرات nm20 در غلظت ppm20000 در اسینتوباکتر بومانی بالینی و NCTC 12516 (11 میلی متر) و در روش ول دیفیوژن در همین غلظت 5/9 میلی متر به دست آمد. در نانونقره nm5 در روش دیسک دیفیوژن و ول دیفیوژن در غلظت ppm 2500 و 5/9 میلی متر به دست آمد.
نتیجه گیری
اسینتوباکتر بومانی به نانو ذرات نقره حساس بوده، یکسان بودنMIC و MBC در گونه های بالینی متعدد نشان می دهد که مقاومتی برای نانو ذرات نقره وجود ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
264 تا 270
لینک کوتاه:
magiran.com/p1593713 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!