اثرات عصاره هیدرو الکلی هندوانه ابوجهل (Citrullus colocynthis L) بر عملکرد میزان تکثیر لنفوسیت ها و پاسخ های ایمنی ذاتی بعد از چالش با واکسن REV1 در رت های ویستار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گیاه دارویی هندوانه ابوجهل با نام علمی .Citrullus colocynthis L از خانواده Cucurbitaceae، از راسته کدو Cucurbitales بوده که ازجمله گیاهان دارویی ارزشمند است که در طب سنتی در درمان بسیاری از بیماری ها به کاربرده شده است. هدف اصلی این مطالعه تعیین اثرات احتمالی عصاره هیدرو الکلی میوه هندوانه ابوجهل (Citrullus colocynthis L) بر پاسخ های هومورال و سلولی سیستم ایمنی بعد از چالش با واکسن REV1 در رت های ویستار است.
مواد و روش ها
جامعه موردمطالعه شامل 20 سر رت نر بود که به طور تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند و با واکسن REV1 ( ml REV11/0 + ml PBS9/0) ایمونیزه شدند. گروه تیمار به صورت خوراکی روزانه mg/kg50 از عصاره هیدرو الکلی میوه هندوانه ابوجهل را از شروع مطالعه به مدت 2 هفته دریافت کردند. 5 روز بعد از آخرین تزریق، خون گیری از رت ها انجام شد. هم چنین 48 ساعت قبل از خون گیری واکسن REV1 ( ml REV11/0 + ml PBS9/0) به کف پای چپ رت ها تزریق گردید. سطح آنتی بادی ضد REV1 و ایمنی سلولی به ترتیب از طریق سرواگلوتیناسیون، میزان تورم کف پا و رنگ سنجی گریس سنجیده شد. میزان تکثیر لنفوسیتی، تولید نیتریک اکسید (NO)، شدت انفجار تنفسی و میزان فاگوسیتوز در بین جمعیت سلول های طحالی به ترتیب با آزمودن های MTT، گریس، NBTو آزمودن اسلایدی تعیین گردید.
نتایج
سطح تولید آنتی بادی ضد REV1، میزان فاگوسیتوز و تکثیر سلول های طحالی در گروه تیمار نسبت به گروه کنترل افزایش معنی دار یافت. درعین حال میزان ایمنی سلولی (DTH)، قابلیت انفجار تنفسی و میزان نیتریک اکسید سلول های طحالی نیز به طور معنی داری در گروه تیمار کاهش یافته بود (05/0p<).
نتیجه گیری
عصاره هیدرو الکلی میوه هندوانه ابوجهل می تواند به عنوان یک ترکیب طبیعی با قابلیت تعدیل کننده سیستم ایمنی مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
227 تا 234
لینک کوتاه:
magiran.com/p1593717 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!