بررسی تاثیر ترکیبات فنلی بر فعالیت ضدباکتریایی عصاره گیاهان دارویی: ارزیابی in vitro گیاهان دارویی شهرستان فسا- فارس

چکیده:
زمینه و هدف
به دلیل افزایش مقاومت دارویی باکتری ها، یافتن مواد ضد میکروبی جدید حائز اهمیت است . هدف از این مطالعه بررسی تاثیر ترکیبات فنلی بر فعالیت ضدباکتریایی گیاهان دارویی در یک تحقیق آزمایشگاهی است.
مواد و روش ها
فعالیت ضد باکتریایی عصاره هیدروالکلی 26 گیاه دارویی به روش انتشار از دیسک، چاهک گذاری و تعیین حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد، در مقایسه با 13 آنتی بیوتیک استاندارد، علیه سویه های استاندارد استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیاکلی موردبررسی قرار گرفت. اندازه گیری محتوای فنلی کل عصاره ها به روش کالری متری سیور- دالی توسط معرف فولین سیو کالچو صورت گرفت.
نتایج
در مورد اثرات آنتی باکتریال علیه استافیلوکوکوس اورئوس، بیشترین قطر هاله عدم رشد در هر دو روش چاهک گذاری و انتشار از دیسک، به ترتیب، مربوط به آویشن شیرازی 32 و 22 میلی متر و در مورد اثرات آنتی باکتریال علیه اشریشیاکلی، مربوط به آویشن شیرازی 23 و 16 میلی متر، بودند. در مورد عصاره مرزه، دارچین، افسنطین، گزنه، زیره سیاه، زیره سبز، بومادران، بابونه، زنجبیل، مرزنجوش و اسفرزه، قطر هاله، کمتر از 15 میلی متر بود که کمترین تاثیر علیه هر دو سویه را داشتند. موثرترین اثرات ضدباکتریایی در نتایج MIC مربوط به آویشن شیرازی، زنیان، رزماری و برگ بو (8/7 میکروگرم در میلی لیتر) بود؛ محتوای فنلی برای نمونه ها بین 9/1±51/66 تا 1/5±15/233 میلی گرم در گرم عصاره بود؛ بیشترین میزان در آویشن شیرازی با میزان 3/2±55/223 و کم ترین در اسفرزه با میزان 9/1±51/66 میلی گرم در هر گرم عصاره به دست آمد.
نتیجه گیری
فعالیت ضد میکروبی عصاره و انطباق آن با مقدار ترکیبات فنلی عصاره گیاهان، حاکی از تاثیرات ضدباکتریایی ترکیبات فنلی گیاهان دارویی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
210 تا 220
لینک کوتاه:
magiran.com/p1593719 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!