بررسی اثربخشی برنامه مشاوره معنوی بر تندرستی معنوی بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی در مرکز پژوهشی-درمانی امید ارومیه در سال 1393

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
سرطان در مراحل بیماری و درمان عوارض زیادی را به همراه دارد که از مهم ترین آن ها می توان به ایجاد اختلال در تندرستی معنوی اشاره نمود. به نظر می رسد تدوین راهکارهایی بر اساس معنویت و در راس آن ها مشاوره معنوی بتواند بر مولفه فوق الذکر موثر باشد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مشاوره معنوی بر ارتقاء تندرستی معنوی بیماران مبتلا به سرطان مرکز پژوهشی –درمانی امید ارومیه انجام پذیرفت.
مواد و روش ها
در این پژوهش کارآزمایی بالینی 60 بیمار مبتلا بستری در مرکز پژوهشی-درمانی امید ارومیه به طور تصادفی وارد مطالعه گردیده و مجددا با تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله کنترل قرار گرفتند. برای گروه مداخله 8 جلسه مشاوره معنوی بر اساس برنامه آموزشی تاییدشده و برای گروه کنترل مراقبت های روتین بیمارستان اجرا گردید. برای جمع آوری داده های پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه سلامت معنوی پالوتزین و الیسون استفاده گردید و درنهایت داده های به دست آمده با آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار نمره تندرستی معنوی قبل و بعد بیماران گروه مداخله به ترتیب 73/6±67/54 و19/6±83/85 محاسبه گردید. در گروه کنترل نیز نمرات قبل و بعد به ترتیب 74 76/5±33/54 و 98/5±80/54 به دست آمد. مقایسه جزءبه جزء با آزمون آماری تی مستقل برای گروه ها وجود اختلاف معناداری را در نمرات پس آزمون بین دو گروه نشان داد (001/0>P)؛ درحالی که تفاوت معناداری در نمرات پیش آزمون گروه ها مشاهده نگردید (05/0P). درحالی که نمرات قبل و بعد در گروه کنترل تفاوت معناداری با هم نداشتند (05/0
بحث و نتیجه گیری
اجرای مشاوره معنوی نقش بسزایی در افزایش سطح تندرستی معنوی بیماران مبتلا به سرطان ایفا می نماید. این امر لزوم توجه به امر معنویت و تدوین برنامه های اجرای مشاوره معنوی را در مراکز تخصصی و عمومی که در آن بیماران مبتلا به سرطان بستری می شوند برجسته می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
592 تا 600
لینک کوتاه:
magiran.com/p1594474 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!