شبکه تعیین موقعیت آنی کینماتیک تهران، از طراحی تا بهره بردا

چکیده:
پیرو درخواست شهرداری تهران و به منظور تامین نیاز پروژه های مختلف در دست اجرا در این سازمان به اطلاعات مکانی، شبکه آنی کینماتیکی برای شهر تهران طراحی شده است. بر اساس معیار های موجود نظیر ضریب دقت موقعیت دو طرح متفاوت پیشنهاد و مقایسه شده است. هر دو طرح پیشنهاد شده شامل 6 ایستگاه مجهز به سامانه های تعیین موقعیت و ناوبری ماهواره ای (GNSS) می باشد. برخلاف طرح شماره 1، طرح شماره 2 پیشنهادی پوشش بهتری را در سطح شهر تامین می کند. برای انتخاب طرح بهینه، اثر خطاهای وابسته به فاصله به همراه سایر معیار های مورد توجه در طراحی شبکه های ژئودزی ماهواره ای در دو طرح پیشنهاد شده مطالعه شده است. برای این منظور از اطلاعات آلماناک ماهواره های GNSS همراه با محصولات جهانی یونوسفری سرویس بین المللی GPS برای مطالعات ژئودینامیک (IGS GIM) و اطلاعات هواشناسی ثبت شده در ایستگاه های سینوپتیکی که در نزدیکی شهر تهران بوده و یا در آن قراردارند استفاده شده است. بر اساس بررسی های انجام شده تاخیر تروپوسفری تنها پارامتری است که از نقشی قابل توجه در طرح هندسی این شبکه برخوردار می باشد. مطالعه تاخیر تروپوسفری در شهر تهران، طرح شماره 2 را به عنوان طرح بهینه توصیه می کند. مشاهداتGNSS انجام شده در محل نقاط این طرح ارزیابی معیار های طراحی بکار رفته در این مقاله را امکان پذیر کرده است. از دو روش تست برای ارزیابی کارایی شبکه تعیین موقعیت آنی طراحی شده استفاده شده است. در روش نخست موقعیت تعدادی از نقاطی که در محدوده شهر تهران قرار دارند به روش های تعیین موقعیت استاتیک و کینماتیک تعیین شده است. در تعیین موقعیت این نقاط به روش کینماتیک از روش های محاسبه و الگوریتم های انتشار مختلفی شامل FKP، MAX و i-MAX استفاده شده است. در روش دوم از نقاط شمالی و مرکزی شبکه به عنوان نقاط تست استفاده شده است. به عبارت دیگر، در این روش برای محاسبه تصحیحات شبکه از مشاهدات این دو ایستگاه استفاده نشده است. در ادامه تکرارپذیری، دقت و صحت مختصات تعیین شده به روش تعیین موقعیت کینماتیک برای این دو نقطه محاسبه و بررسی شده است. نتایج ارزیابی های مذکور کارایی روش مورد استفاده در طراحی این شبکه را تایید می کند. در تعیین موقعیت آنی با این شبکه می توان به مختصاتی با صحت 1 تا 3 سانتی متر در مولفه های مختصاتی مختلف و در محدوده تحت پوشش این شبکه رسید. برای نقاطی که خارج از محدوده تحت پوشش این شبکه قراردارند، دستیابی به مختصاتی با این صحت، به ویژه در مولفه ارتفاعی امکان پذیر نیست. این محدودیت ناشی از تاثیر تاخیر تروپوسفری بر مشاهدات مربوطه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
275 تا 291
لینک کوتاه:
magiran.com/p1594784 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!