رابطه طول- وزن و مقایسه برخی ویژگی های ریختی ماهی گورخری زاگرس Aphanius vladykovi Coad، 1988 (شعاع بالگان: کپورماهیان دندان دار) در سرشاخه های رودخانه کارون در استان چهارمحال و بختیاری

چکیده:
به منظور تعیین روابط طول-وزن ماهی گورخری زاگرس (Aphanius vladykovi) و بررسی تغییرات صفات ریختی آن، 60 قطعه ماهی از چشمه مادردختر گندمان (30 قطعه با میانگین طول استاندارد 01/4±71/32) و چشمه اردوال نقنه (30 قطعه با میانگین طول استاندارد 92/3±72/30) طی فصل پاییز صید گردید. الگوی رشد هر دو جنس نر (06/2b=) و ماده (53/2b=) منطقه گندمان آلومتریک منفی و برای جنس های نر (20/3b=) و ماده نقنه (46/3b=) به ترتیب ایزومتریک و آلومتریک مثبت بود. فاکتور وضعیت بیانگر شرایط تغذیه ای بهتر منطقه گندمان نسبت به نقنه بود (05/0P<). مقایسه ریخت شناسی ماهیان حاکی از تنوع ریختی بالا بین دو منطقه بوده و نتایج آزمون آماری تحلیل مولفه های اصلی (PCA)، عمق بدن را مهم ترین مولفه ی موثر بر تمایز ریختی جمعیت ها از یکدیگر تشخیص داد. تجزیه و تحلیل تغییرات متعارف (CVA) ویژگی های ریخت سنجی نیز جمعیت های دو منطقه را از هم تفکیک کرد (05/0P<) اما هیچ تفاوت آماری معنی داری بین جنس های نر و ماده هر منطقه نشان نداد (05/0P>). به عنوان نتیجه گیری می توان بیان کرد که مستقر شدن دو جمعیت از ماهی گورخری زاگرس در دو نقطه بالادستی رود کارون و بروز تفاوت در شاخص وضعیت و صفات ریختی، علاوه بر ظرفیت های ژنتیکی، به دلیل تاثیر زیستگاه و فاصله جغرافیایی بوده و به نظر می رسد روند تجمع صفات متمایزکننده تحت تاثیر عوامل محیطی مانند دما، مواد مغذی و عمق آب ادامه داشته و به صورت بالقوه احتمال گونه زایی آلوپاتریک وجود دارد. لذا پیشنهاد می گردد ماهیان این دو منطقه جهت اهداف حفاظتی به عنوان ذخایر ژنتیکی و ریختی مجزا از یکدیگر در نظر گرفته شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
495 تا 507
لینک کوتاه:
magiran.com/p1595072 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!