مدیریت یکپارچه بحران با تاکید بر ایمنی شریان های حیاتی در شهر تهران

چکیده:
مقدمه
شریان های حیاتی یا همان زیرساخت ها جزء بنیان های اصلی و چارچوب های پایه ای هر جامعه به شمار می آیند که در برگیرنده ی تمامی تاسیسات و تسهیلات مورد نیاز آن جامعه اند. در زندگی مدرن، با افزایش وابستگی سریع به این امکانات، این نیاز روزافزون شده است. شریان های حیاتی شاهرگ تعیین کننده ی بقای شهرنشینی در دنیای امروز هستند و این شریان ها برای تولید و توزیع کالاها و خدمات در واحدهای شهری به کار می روند و امکان زندگی در شهرها نیز بستگی به کیفیت و کمیت کارکرد این شریان ها دارد؛ همچنین طبق تعریف سازمان امنیت اجتماعی و آمادگی شرایط اضطرار کانادا، زیرساخت های حیاتی، شبکه ها، تاسیسات و سرویس های اطلاعاتی و فیزیکی مرتبط به یکدیگر هستند که اگر منقطع یا تخریب شوند، بر روی سلامتی، ایمنی، امنیت و اقتصاد جامع تاثیر جدی خواهند گذاشت. انواع شریان های حیاتی عبارتند از سیستم های آبرسانی، شبکه برق، خطوط لوله نفت و گاز، جمع آوری فاضلاب و آب های سطحی، شبکه ارتباطات و حمل و نقل. ایمنی شریان های حیاتی در پیش و پس از بحران های طبیعی برای جلوگیری از تخریب و حتی به تاخیر افتادن عملکرد شریان ها و بررسی های دقیق در جهت ارتقاء ایمنی آنها امری ضروری است.
هدف
با توجه به وابستگی و ادامه حیات شریان های حیاتی به هم و با در نظرگرفتن ماهیت مدیریت یکپارچه وایجاد اتصال اطلاعاتی این شریانها، آنچه واضح است، رسیدن به ایمنی شریان های حیاتی بدون بهره گیری از مدیریت یکپارچه به ویژه در شرایط بحرانی امری غیرممکن خواهد بود. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارزیابی مدیریت یکپارچه در ایمنی شریان های حیاتی در کلانشهر تهران می باشدتا با شناسایی نقاط قوت مدیریت یکپارچه،بتواند در پیاده سازی این شکل از مدیریت کارساز و گره گشا باشد.
روش
مقاله از نوع مقالات مروری بوده و جمع آوری اطلاعات در آن به صورت اسنادی و میدانی و تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است.
یافته ها
پیاده سازی مدیریت یکپارچه در مدیریت بحران شهر تهران، می تواند در تسریع فعالیت های پیش، حین و بعد از بحران، همچنین پیشگیری از دوباره کاری و تکرار فعالیت ها و در نتیجه اتلاف وقت و البته صرفه جویی در هزینه ها بسیار موثر باشد.
نتیجه گیری
با توجه به آسیب پذیری بالای شهر تهران در خصوص بحران زلزله، مدیریت یکپارچه بحران می تواند کمک موثری در جهت بهبود مدیریت شهر تهران در شرایط بحرانی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
120 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1595822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!