جمع سپاری و افق به کارگیری آن در فرایندهای مدیریت بحران های طبیعی

چکیده:
زمینه و هدف
ما در عصر رسانه ها زندگی می کنیم. در این عصر بشر به فضا رفته ولی برای رویارویی با بلایا چاره ای قطعی نیافته است. این نوشته بر آن است تا با جمع سپاری پیوندی میان رسانه های اجتماعی و مدیریت بلایا ایجاد کند. اگر این پیوند ایجاد شود، شاید تحولی شگرف در مدیریت بلایا که همواره بشر را با مخاطره روبه رو کرده به وجود بیاید.
روش
جمع سپاری در کشور ما سابقه ای ندارد، لذا برای شناسایی این قابلیت ها به سراغ تجربه های دیگر کشورها در استفاده از جمع سپاری رفته و برای این منظور از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده است. از این رو، نخست بلایا را بررسی و عناصر و اجزاء سیستم مدیریت بحران را طبقه بندی کرده ایم. سپس با اشاره به رسانه های اجتماعی، کارکردهای این رسانه ها در مدیریت بلایا یادآور شده است. پس از آن به تعریف جمع سپاری[1]، انواع جمع سپاری و برشمردن برخی فواید جمع سپاری پرداخته ایم. داده های مورد نیاز این مقاله به کمک روش اسنادی-کتابخانه ای جمع آوری گردید. در پایان جمع سپاری در بلایا مورد بررسی قرار گرفته و نمونه هایی از انواع به کارگیری جمع سپاری در فرایندهای مربوط به مدیریت بحران از جمله ایجاد نقشه، برچسب زنی و تایپ کردن دست نوشته ها و محتوای عکس ها آورده شده است.
نتیجه گیری
در قرن 21، بشر هنوز در برابر بلایا ضعیف است. از دلایلی که انسان نتوانسته در برابر بلایا مقابله خوبی بکند، استفاده نکردن از خرد جمعی است. با استفاده از قابلیت های رسانه های اجتماعی در قالب جمع سپاری می توان برای رویارویی بهتر با بلایا بهره جست. این مقاله بر آن است تا از طریق بررسی جمع سپاری پیوندی میان رسانه های اجتماعی و مدیریت بلایا ایجاد کند. با ایجاد این پیوند، می توان شاهد تحولی شگرف در مدیریت بلایا بود. جمع سپاری مدیریت بلایای طبیعی می تواند تا حد زیادی از جنبه مالی و زمانی به مدیران بحران کمک کند.
[1] Crowdsourcing
زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 251
لینک کوتاه:
magiran.com/p1595834 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!