رابطه میان مدیریت دانش مرتبط با زلزله و عوامل اجتماعی تاب آوری(مطالعه: داوطلبان آموزش دیده محله سرآسیاب کرمان)

چکیده:
زمینه و هدف
امروزه دولت ها و جوامع در تلاشند تا با ارتقای تاب آوری در برابر بلایای طبیعی از جمله زلزله، شرایط را برای بهبود زندگی در مناطق دارای خطر افزایش دهند.در این راستا، مرکز مطالعات و مدیریت بحران شهرداری کرمان با توجه به زلزله خیز بودن این شهر و لزوم تاب آور ساختن جوامع محلی، برای برگزاری آموزش های خود در سطح شهرستان گام هایی اساسی برداشته است.
روش
این تحقیق که از نظر نوع هدف ، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها ، توصیفی- پیمایشی و از نظر نوع روش نیز ، همبستگی میباشد، در محله سرآسیاب کرمان انجام شده است. پرسشنامه های مورد استفاده در این تحقیق، محقق ساخته هستند که روایی آنها پس از اصلاحیات و پیشنهادهای لازم، مورد تایید اساتید و متخصصین مربوطه قرار گرفته است. علاوه براین پایایی سوالات به روش آلفای کرونباخ مقادیر قابل قبولی را نشان داد که در نهایت به روش تصادفی ساده بین اعضای نمونه در محله سرآسیاب کرمان توزیع شدند. برای تایید یا رد فرضیات تحقیق از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و برای مقایسه میانگین متغیرها از آزمون تی تک نمونه ای، آزمون آنوا و آزمون توکی استفاده گردید.
یافته ها
نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، رابطه مثبت و معناداری را بین مدیریت دانش مرتبط با زلزله و عوامل اجتماعی تاب آوری نشان داد. علاوه بر این فرضیات فرعی نیز مورد تایید قرار گرفتند. همچنین، مقایسه میانگین متغیرهای مورد نظر در این تحقیق، در بین گروه های جنسی، سنی و تحصیلی نشان داد که میانگین مدیریت دانش و عوامل اجتماعی تاب آوری در بین گروه های جنسی تفاوت ندارد اما بین گروه های سنی و تحصیلی متفاوت است، که برای مشاهده این تفاوت ها از آزمون توکی استفاده شده است.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج تحقیق و نقش دانش در ارتقای تاب آوری، پیشنهاد می گردد تا سازمان های متولی مدیریت بحران؛ از جمله مراکز مطالعاتی و هلال احمر؛ با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن زلزله، برنامه و کلاس های آموزشی خود را در سطح اجتماعات محلی با هدف ارتقای تاب آوری، بیش از پیش تقویت نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
273 تا 283
لینک کوتاه:
magiran.com/p1595836 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!