بررسی مقایسه ای بذر کتان و روغن گل مغربی با ویتامین E بر شدت ماستالژی دوره ای زنان

چکیده:
مقدمه
بذر کتان، روغن گل مغربی و ویتامین E از درمان های خط اول ماستالژی دوره ای هستند، اما اینکه تاثیر کدام بر شدت ماستالژی دوره ای بیش تر است، گزارش نشده است. لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثر درمانی بذرکتان و روغن گل مغربی با ویتامین E بر شدت ماستالژی دوره ای زنان انجام شد.
روش کار
این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی در سال 1394 بر روی 90 بیمار مبتلا به ماستالژی دوره ای مراجعه کننده به درمانگاه زنان بیمارستان قائم (عج) مشهد و یا دانشجوی خانم ساکن در خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. بیماران به طور تصادفی در سه گروه 30 نفره شامل گروه بذر کتان (روزانه 30 گرم پودر بذر کتان)، کپسول روغن گل مغربی (روزانه 2 عدد کپسول 1000 میلی گرم) و ویتامین E (روزانه یک عدد کپسول 400 واحدی) به مدت دو دوره قاعدگی قرار گرفتند. در ابتدا و انتهای هر دو دوره مداخله شدت ماستالژی با استفاده از مقیاس تطابق دیداری اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه 16) و آزمون های کای اسکوئر، فریدمن، دقیق فیشر و آنالیز واریانس یک طرفه انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانه شدت درد پستان در هر سه گروه بذر کتان، روغن گل مغربی و ویتامین E نسبت به قبل از مداخله کاهش یافت، ولی به طور کلی سه گروه از نظر میانه شدت درد پستان قبل از مداخله (779/0=p)، یک ماه بعد از مداخله (380/0=p) و 2 ماه بعد از مداخله (764/0=p) تفاوت معنی داری نداشتند.
نتیجه گیری
مصرف بذر کتان، روغن گل مغربی یا ویتامین E هر سه منجر به کاهش شدت درد پستان می شود و این کاهش در هر سه گروه به یک اندازه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1596570 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!