استفاده از گسترش عملکرد کیفیت (QFD) به منظور انعکاس خواسته ها و تمایلات مردمی در فضاهای شهری، نمونه موردی: بوستان مهدی در شهر قم

پیام:
چکیده:
فضای شهری قسمتی از بافت شهر است که عموم مردم به آن دسترسی فیزیکی و بصری دارند و بستری برای فعالیت های انسانی و برقراری تعاملات اجتماعی است. از آنجایی که متعاملین مستقیم فضاهای شهری مردم می باشند، تاکید بسیاری بر مشارکت مردم در برنامه ریزی، طراحی و توسعه این فضاها وجود دارد. با این وجود تاکنون روش مدونی برای انعکاس خواسته ها و تمایلات مردمی در فضاهای شهری وجود ندارد. این پژوهش به کالیبره نمودن روش گسترش عملکرد کیفیت به منظور جمع آوری و انعکاس خواسته های مردمی در فضاهای شهری می پردازد. به طور کلی گسترش عملکرد کیفیت را می توان روشی ساختار یافته برای ترجمه نیازهای مشتری به الزامات فنی مناسب در هر مرحله از فرآیند طراحی و توسعه دانست. در پژوهش پیش رو، بعد از کالیبره نمودن روش گسترش عملکرد کیفیت، به عنوان نمونه بوستان مهدی واقع در شهر قم مورد بررسی قرار می گیرد و با استفاده از روش گسترش عملکرد کیفیت پس از جمع آوری و اهمیت یابی خواسته ها و تمایلات مردمی و بررسی راهکارهای فنی و مهندسی که بیشترین پاسخ گویی را نسبت به این خواسته ها دارند به ارائه راهکارهایی پرداخته می شود. نتایج نشان می دهد که از میان 12 مورد از خواسته های مردم، موارد بهداشت مربوط به قفس های حیوانات، مسدود نشدن لبه های کنار پارک توسط موتورسیکلت های پارک شده و عدم وجود اسکیت سواران در محیط عبوری داخل پارک از بالاترین اهمیت برخوردار بوده و از میان 16 راهکار ارائه شده، نصب بیلبوردها با محتوای آموزشی، آموزش عمومی از طریق رسانه های جمعی محلی و ایجاد محوطه های خلوت جهت اسکیت در اطراف پارک از بیشترین اهمیت برخوردار هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 222
لینک کوتاه:
magiran.com/p1597841 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!