تاثیر طول مدت استراحت مطلق در تخت و حفظ کیسه شن بر شدت کمردرد بیماران پس از آنژیوگرافی عروق کرونر

چکیده:
مقدمه
آنژیوگرافی عروق کرونر یک روش تشخیصی پرکاربرد در تشخیص و بیماری های عروق کرونر است. پس از انجام آنژیوگرافی به منظور پیشگیری از عوارض احتمالی ناشی از ترومای عروقی، بیماران به مدت 24-6 ساعت به استراحت در تخت در وضعیت خوابیده به پشت محدود می شوند که منجر به ناراحتی و کمردرد می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر طول مدت استراحت مطلق در تخت و حفظ کیسه شن بر شدت کمردرد بیماران پس از آنژیوگرافی عروق کرونر انجام شد.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی است. تعداد 228 بیمار با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. گروه کنترل به مدت 4 ساعت با کیسه شن و 6 ساعت بعد از برداشتن کیسه شن (جمعا 10 ساعت) استراحت مطلق داشتند. گروه مداخله 1 به مدت 2 ساعت با کیسه شن و 6 ساعت بعد از برداشتن کیسه شن (جمعا 8 ساعت) و گروه مداخله 2 به مدت 4 ساعت با کیسه شن و 3 ساعت بعد از برداشتن کیسه شن (جمعا 7 ساعت) استراحت مطلق داشتند. شدت کمردرد بیماران در هر سه گروه در بدو ورود به بخش، ساعت دوم، چهارم، ششم، هشتم، دهم و صبح روز بعد از آنژیوگرافی با استفاده از مقیاس عددی درد ارزیابی شد.
نتایج
هیچ کدام از بیماران در گروه های کنترل و مداخله دچار عوارض عروقی و اختلالات همودینامیک نشدند، بیماران گروه مداخله 2 با زمان استراحت کل 7 ساعت در مقایسه با دو گروه دیگر مطالعه درد کمر کمتری داشتند (001/0P<).
نتیجه گیری
یافته های این پژوهش نشان داد که کاهش زمان استراحت بیماران در تخت و حفظ کیسه شن ضمن آنکه عوارض عروقی و همودینامیکی را به دنبال ندارد، به طور قابل توجهی با کاهش در میزان بروز درد کمر همراه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
296 تا 303
لینک کوتاه:
magiran.com/p1600347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!