بررسی حضور ژن عامل پنتون والنتین لکوسیدین(PLV) در استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین جدا شده از خون و زخم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پنتون-والنتین لکوسیدین یک توکسین از خانواده گاما توکسین در استافیلوکوک اورئوس محصوب می شود. یک ارتباط قوی بین استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین و پنتون-والنتین لکوسیدین ، که یک سیتوتوکسین مهم خصوصا در عفونت های شدید است، وجود دارد. میزان موارد استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین به نظر می رسد کم باشد اما شیوع آن در ایران درحال افزایش است. هدف از این مطالعه، جداسازی و شناسایی ژن عامل لکوسیدین پنتون-والنتین از ایزوله های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین با استفاده از تکنیک PCR از نمونه های خون می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی-مقطعی،89 ایزوله استافیلوکوک اورئوس از نمونه های خون و زخم طی 6 از بیمارستان علی ابن ابی طالب زاهدان ماه جمع آوری شد. در ابتدا توسط روش سفوکسیتین(30میکروگرم) دیسک دیفیوژن نمونه های مقاوم غربالگری شدو سپس ژنهای PLV و mecA توسط آزمایش PCR مورد شناسایی قرار گرفت.
یافته ها
از مجموع 89 ایزوله استافیلوکوک اورئوس جدا شده از نمونه های خون و زخم، 47ایزوله(82/52 %) دارای ژن mecA و مقاوم به متی سیلین و 42 ایزوله(2/47) حساس به متی سیلین بودند. هچنین، ما 16 ایزوله را بعنوان حامل ژن PLV شناسایی کردیم که از این میان 13 ایزوله مقاوم به متی سیلین و 3 ایزوله حساس به متی سیلین بودند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه، شیوع بالای استافیلوکوک مقاوم به متی سیلین در شهر زاهدان مشاهده شد. گستردگی ژن عامل پنتون-والنتین لکوسیدین در بین سویه های مقاوم نشان دهنده این است که مقاومت به عنوان یک عامل زمینه ایی برای بروز ژن های مولد توکسین می باشد. از این این سویه ها دارای قدرت الوده کنندگی بیشتر و حساسیت کمتر می باشند. از این رو با تشخیص سریع و دقیق ایزوله های حامل این ژن ها می توان بروز عفونت های استافیلوکوک اورئوسی شدید را کنترل کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
591 تا 604
لینک کوتاه:
magiran.com/p1600525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!