بررسی تاثیر شیوه های نوین آموزشی بر کیفیت یادگیری و به یادسپاری بلند مدت درس «بیماری های ارثی و اصول مشاوره ژنتیک»

چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به معایب زیاد روش تدریس به صورت سخنرانی، لزوم جایگزینی آن با روش های فعال و مشارکتی در آموزش به شدت احساس می شود. دانشجویان بهداشت عمومی با توجه به جذب در شبکه های بهداشت، نقش مهمی در غربال اختلالات ژنتیکی دارند. این مطالعه با هدف تغییر شیوه آموزش و افزایش ماندگاری مطالب کاربردی پس از فراغت از تحصیل در ذهن دانشجویان کارشناسی بهداشت عمومی صورت گرفت.
روش کار
مطالعه به صورت نیمه تجربی بر روی 20 نفر از دانشجویان رشته بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام شد. درس اصول بیماری های ارثی و مشاوره ژنتیک با روشی تدریس گردید که تلفیقی از آموزش سنتی و نوین (استفاده از وبلاگ، پاورپوینت، بحث بر روی مساله بالینی در گروه های کوچک و آزمون های تکوینی) بود. پس از برگزاری امتحان پایان ترم، به فاصله یک سال اقدام به برگزاری امتحان مجدد و نظرسنجی شد. نمرات و نظرسنجی دانشجویان با استفاده از آزمون Paired t در نرم افزار SPSS مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
میانگین نمرات امتحان پایان دوره و یک سال پس از آن به ترتیب 25/17 و 10/11 به دست آمد که اختلاف آن معنی دار بود (004/0 = P). با این وجود، دانشجویان بنا به اظهارات خودشان، بیش از 86 درصد موضوعات مطرح شده در کلاس را تا حدودی به یاد داشتند که 45 درصد ایشان علت را آزمون های تکوینی و 14 درصد آموزش مبتنی بر حل مساله (Problem based learning یا PBL) می دانستند. مولفه های رضایت دانشجویان از تدریس بین دو بازه زمانی گفته شده نیز، تفاوت معنی داری را نشان نداد (196/0 = P).
نتیجه گیری
آزمون های تکوینی مستمر به علت تکرار مطالب در بازه های زمانی کوتاه مدت و PBL در گروه های کوچک با پویایی ذهن دانشجویان و افزایش انگیزه به یادسپاری ناشی از مشارکت ایشان در بحث، سبب به خاطر سپاری بیشتر و طولانی مدت تر مطالب کاربردی در ذهن دانشجویان شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
307 تا 314
لینک کوتاه:
magiran.com/p1600790 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!