بحث گروهی متمرکز: یک روش حل مساله در پرستاری

چکیده:
زمینه و هدف
یکی از روش های حل مساله در پرستاری، بحث گروهی متمرکز می باشد. در این روش، با فعالیت اعضای گروه، می توان درباره مسایل و مشکلات خاص پرستاری اطلاعات غنی را به دست آورد. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی مطالعات صورت گرفته با استفاده از این روش به عنوان یک روش حل مساله در پرستاری بود.
روش کار
مطالعه حاضر، و توصیفی بود که اهداف فرایند و کاربرد روش بحث گروهی متمرکز برای حل مشکلات پرستاری را مورد بررسی قرار داد. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از کلید واژه های Focus group، Group interviews، Nursing، Focus group discussion در پایگاه های معتبر فارسی از جمله Iranmedex، Magiran و SID و پایگاه های معتبر انگلیسی شامل Scopus، ScienceDirect، Elsevier، Google Scholar و PubMed طی سال های 1394-1377 جمع آوری شد.
یافته ها
بحث گروهی متمرکز، یک جلسه گروهی نیمه ساختار یافته است که به وسیله رهبر گروه هدایت می شود و در شرایط غیر رسمی با هدف جمع آوری اطلاعات در مورد عنوانی خاص، برگزار می گردد. بحث متمرکز گروهی، نوعی مصاحبه با تاکید بر تعامل بین شرکت کنندگان می باشد و داده هایی را تولید می نماید که دستیابی به آن ها از طریق مصاحبه فردی یا مشاهده شرکت کنندگان بسیار مشکل است. عناصر اصلی یک بحث گروهی متمرکز، شامل یک مصاحبه گر ماهر، شرکت کنندگانی که به درستی انتخاب شده باشند، مکان و زمان مناسب و اجرای صحیح فرایند بحث گروهی می باشد. ضبط صدا و پیاده سازی کلمه به کلمه گفتگو ها به همراه یادداشت برداری، از جمله روش های معمول ثبت اطلاعات در بحث گروهی متمرکز به شمار می رود.
نتیجه گیری
بحث گروهی متمرکز یک سری بحث های گروهی برنامه ریزی شده جهت دستیابی به ادراک گروهی از افراد می باشد که در مورد موضوع خاصی به شکل مجاز و غیر تهدید کننده، تعریف می گردد. کم هزینه، انعطاف پذیرو برانگیزاننده بودن از جمله ویژگی های بحث متمرکز گروهی است که می تواند اطلاعات بسیار مفیدی را تولید نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
288 تا 297
لینک کوتاه:
magiran.com/p1600792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!