بررسی همسویی رفتار شهروندی سازمانی، رضایت شغلی و هوش معنوی با رفتار اخلاقی پرستاران

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
رفتار شهروندی سازمانی، رضایت شغلی و هوش معنوی از عوامل روانشناختی مهم هستند که بر رفتار اخلاقی افراد تاثیر می گذارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی همسویی رفتار شهروندی سازمانی، رضایت شغلی و هوش معنوی با رفتار اخلاقی پرستاران انجام شد.
روش کار
این پژوهش مقطعی- تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش همه پرستاران بیمارستان های شهر ورامین در سال 1394 بودند که از میان آنان 90 پرستار به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همه آنان پرسشنامه های رفتار شهروندی سازمانی، رضایت شغلی، هوش معنوی و رفتار اخلاقی را تکمیل کردند. داده ها با روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری با مدل گام به گام و با استفاده از نرم افزار19 SPSS تحلیل شدند.
یافته ها
یافته ها نشان داد که رفتار شهروندی سازمانی (486/0r=)، رضایت شغلی (379/0r=) و هوش معنوی (325/0r=) با رفتار اخلاقی پرستاران رابطه مثبت و معنادار داشتند (01/0p≤). متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی، رضایت شغلی و هوش معنوی توانستند به طور معناداری 38 درصد از تغییرات رفتار اخلاقی پرستاران را پیش بینی کنند که در این پیش بینی سهم رفتار شهروندی سازمانی بیشتر از سایر متغیرها بود.
نتیجه گیری
با توجه به رابطه مثبت و معنادار بین متغیرهای پیش بین با رفتار اخلاقی به مشاوران و درمانگران پیشنهاد می شود که برای بهبود رفتار اخلاقی پرستاران میزان رفتار شهروندی سازمانی، رضایت شغلی و هوش معنوی آنان را افزایش دهند. همچنین به مسئولان و برنامه ریزان پیشنهاد می شود که به نشانه های متغیرهای مذکور توجه کرده و بر اساس آنها برنامه هایی را برای بهبود رفتار اخلاقی پرستاران طراحی کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1601019 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!