بررسی تاثیرآموزش تئوری محور بر رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت های ادراری

چکیده:
مقدمه
تدوین برنامه های آموزشی در زمینه پیشگیری از عفونت های ادراری از ضرورت های بهداشتی است. با توجه به میزان بروز بالا و عوارض عفونت های ادراری در ایران و اینکه یکی از راه های موثر مقابله با آن آموزش است، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش تئوری محور بر رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت های ادراری در بهورزان زن شهرستان شهرکرد انجام شده است.
روش کار
دراین مطالعه نیمه تجربی 96 بهورز زن شاغل درشهرستان شهرکرد به شیوه سرشماری انتخاب و بصورت تصادفی به دو گروه مداخله (48نفر) و کنترل (48نفر) تقسیم بندی شدند. قبل از اجرای برنامه آموزشی هر دو گروه به شیوه خود گزارش دهی، پرسشنامه محقق ساخته پایا و روا و مبتنی برالگوی اعتقاد بهداشتی را تکمیل کردند. سپس افراد گروه مداخله آموزش هایی درباره علل و عوارض و رفتارهای بهداشتی مرتبط با عفونت های ادراری را به صورت سخنرانی ، بحث گروهی، بارش افکار و پرسش و پاسخ درشش جلسه دریافت کردند. دو ماه پس از مداخله آزمون ثانویه انجام شد و داده ها با استفاده از نرم افزار آمار16 spss تحلیل شدند.
یافته ها
بین میانگین نمرات آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، موانع درک شده، خود کارآمدی درک شده و عملکرد درگروه مداخله تفاوت معنی دار بود(001/0>p).
نتیجه گیری
براساس نتایج این مطالعه برنامه آموزشی طراحی شده براساس مدل اعتقاد بهداشتی سبب افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد بهورزان زن در زمینه رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت های ادراری می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1601020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!