اثرات عصاره آبی برگ مورد(Myrtus communis) بر تغییرات کیفی قزل آلای رنگین کمان پرورشی (Oncorhynchus mykiss)، شکم خالی، نگهداری شده در دمای 4 درجه سلسیوس

چکیده:
قزل آلای رنگین کمان پس از صید شدیدا مستعد فساد میکروبی، هیدرولیتیک (Hydrolytic) و اکسیداسیون چربی ها می باشد. بنابراین استفاده از مواد نگهدارنده جهت افزایش عمر ماندگاری این محصول ضرورت دارد. عصاره برگ مورد دارای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی قابل توجهی است. هدف از این تحقیق بررسی اثر عصاره آبی برگ مورد بر تغییرات کیفی ماهی قزل آلای رنگین کمان در شرایط نگهداری سرد (1±4 درجه سلسیوس) می باشد. در این آزمایش میزان ترکیبات فنلی کل عصاره آبی برگ مورد به روش فولین سیکاتو (Folin-Ciocalteu)، توانایی مهار رادیکال آزاد با استفاده از محلول دی فنیل پیکریل هیدرازین ((DPPH و توانایی جذب فلز به روش اسپکتروفتومتری بررسی گردیدند. قزل آلای رنگین کمان بلافاصله پس از صید شستشو شده و تخلیه احشاء انجام شد. تیمار مورد استفاده با در نظر گرفتن نتایج آزمون های اولیه، 5 دقیقه غوطه وری در عصاره آبی 5/0 درصد برگ مورد بود. نمونه برداری در روزهای 0، 5، 10 و 15، طی دوره نگهداری در دمای 4 درجه سلسیوس صورت گرفت. اثر ضد میکروبی عصاره با شمارش باکتری های سرمادوست به روش پورپلیت ( (Purplate Methodبر روی محیط کشت PCA، ارزیابی شد. خصوصیات شیمیایی بررسی شده شامل: اندازه گیری pH، اندیس تیوباربیتوریک اسید (TBARS) به روش اسپکتروفتومتری و ارزیابی ترکیبات نیتروژنی فرار (TVN) به روش کلدال(Kjeldahl) ، بودند. ارزیابی حسی قزل آلای رنگین کمان توسط10 ارزیاب آموزش دیده با بررسی ظاهر و رنگ، بو، بافت و وضعیت چشم صورت گرفت. میزان ترکیبات فنولی کل عصاره برابر با mg GA/ml 33/0±6/49، میزان IC50 برابر با μg/ml03/0±20 و خاصیت کمپلکس کنندگی (Chelating activity) فلز عصاره بر اساس EDTA برابر با 97/43 % محاسبه شدند. غوطه وری ماهی در عصاره آبی مورد سبب کاهش شمارش سرمادوست ها بلافاصله پس از تیمار شد و به طور معنا داری روند فساد میکروبی ماهی را کاهش داد، به طوری که شمارش سرمادوست های نمونه های کنترل و تیمار شده با عصاره در روز 10 به ترتیب برابر با 29/7 و 91/5 log cfu/g بود. همچنین اکسیداسیون چربی و تولید ترکیبات ازته فرار در نمونه های تیمار شده کاهش یافت و خصوصیات حسی در مقایسه با نمونه های کنترل بهبود یافت. بنابراین می توان از عصاره آبی مورد جهت افزایش زمان ماندگاری قزل آلا طی دوره نگهداری سرد استفاده نمود. کاربرد آب به عنوان حلال، غلظت مورد نیاز پایین عصاره و فراوانی درختچه همیشه سبز مورد در ایران امکان کاربرد اقتصادی این عصاره را به عنوان یک ترکیب نگهدارنده طبیعی و جایگزینی مناسب برای ترکیبات شیمیایی میسر می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1601486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!