اثر نانوکورکومین دندروزومی بر بیان ژن CaMCA1 کد کننده ی متاکاسپاز در گونه های Candida و نقش احتمالی آن در ایجاد مرگ سلولی

چکیده:
مقدمه
ژن های CaMCA1 و HSP90 در ایجاد مرگ سلولی برنامه ریزی شده در سلول های قارچی نقش دارند. هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثرات ضد قارچی نانوکورکومین دندروزومی علیه گونه های Candida و بررسی اثر این دارو بر بیان این ژن ها بود.
روش ها
حساسیت چهار گونه ی Candida به کورکومین و نانوکورکومین طبق روش CLSIM27-S4 مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، بیان ژن های HSP90 و CAMCA1 در سلول های تیمار شده با نانوکورکومین دندروزومی با روش Reverse transcription polymerase chain reaction (RT-PCR) مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
در نانوکورکومین حداقل غلظت مهاری برای تمامی گونه ها 5/0 میلی گرم بر میلی لیتر بود به جز Candida krusei که این مقدار 1 میلی گرم بر میلی لیتر به دست آمد. نتایج حاصل از RT-PCR در گونه های Candida albicans، Candida tropicalis و Candida parapsilosis افزایش چشمگیر بیان ژن CaMCA1 را نشان داد، در حالی که در Candida krusei تغییر در بیان این ژن مشاهده نشد. بیان ژن HSP90 در دو گونه ی Candida albicans و Candida tropicalis کاهش نسبی یافت و در دو گونه ی دیگر بدون تغییر بود.
نتیجه گیری
نانوکورکومین در مهار رشد قارچ های گونه ی Candida در مقایسه با کورکومین اثرات بهتری نشان داد. این اثر ضد قارچی، از طریق القای آپوپتوز در قارچ می باشد و مشاهده ی بیان ژن های آپوپتوز این مکانیسم را تایید می کند. در این مطالعه، مشاهده شد که این اثر، از طریق افزایش بیان ژن CAMCA1 می باشد. کاهش و عدم تغییر بیان ژن HSP90 بیانگر این بود که نانوکورکومین، از طریق این ژن اثرات ضد قارچی را اعمال نمی کند.
حساسیت چهار گونه ی Candida به کورکومین و نانوکورکومین طبق روش CLSIM27-S4 مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، بیان ژن های HSP90 و CAMCA1 در سلول های تیمار شده با نانوکورکومین دندروزومی با روش Reverse transcription polymerase chain reaction (RT-PCR) بررسی شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
933 تا 939
لینک کوتاه:
magiran.com/p1601512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!