استفاده از GIS در بهینه سازی برنامه ریزی آبیاری از سدهای مخزنی

چکیده:
با توجه به بحران کمبود آب و خشکسالی هایی که در سال های اخیر در کشور رخ داده است برنامه ریزی جهت مدیریت بهینه استفاده آب در مصارف مختلف امری لازم و ضروری است. بخش کشاورزی از بخش هایی است که بیشترین مصرف آب شرب در آن اتفاق می افتد و درعین حال بیشترین میزان هدر رفت آب نیز مربوط به آن است. به طوری که گفته می شود حدود 60 درصد آب شرب در بخش کشاورزی هدر می رود و به استفاده گیاه نمی رسد. ازآنجایی که مسئله برنامه ریزی آبیاری زمین های کشاورزی اصولا یک مسئله مکانی بوده و به اطلاعات مکانی همچون محل و موقعیت زمین، موقعیت کانال های انتقال و... مربوط است، می توان از قابلیت های سیستم های اطلاعات مکانی (GIS) در برنامه ریزی بهتر و موفق تر آن بهره برد. در این مقاله با استفاده از قابلیت های بهینه سازی در GIS، برنامه آبیاری زمین های کشاورزی از سدهای مخزنی را طوری تنظیم کرده ایم که هم نیاز کشاورزان تا حد توان پوشش داده می شود و هم میزان پرتی آب حداقل می شود. برای این منظور هم مسیر حرکت آب در شبکه کانال ها به حداقل می رسد و هم آبیاری زمین های تحت یک کانال به صورت همزمان انجام می گیرد. در مواردی که آب موجود در مخزن سد کافی نباشد، روش تعیین الگوی کشت بهینه با استفاده از روش AHP ارائه شده است. روش ارائه شده در این مقاله در یک مطالعه موردی در شبکه آبیاری سد گلستان پیاده سازی و مورد ارزیابی قرارگرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1602272 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!