بررسی بهسازی دفنگاه زباله شهر رشت و مدیریت شیرابه آن در راستای کاهش آلودگی تالاب انزلی

چکیده:
تالاب انزلی از مهم ترین اکوسیستم های آبی شمال ایران به شمار می رود که اهمیت بسیار زیادی از لحاظ زیست محیطی و اقتصادی دارد. روند نابودی تالاب انزلی از مهم ترین دغدغه های پژوهشگران محیط زیست به شمار می رود. یکی از عوامل آلوده سازی تالاب انزلی، آلودگی رودخانه های ورودی به آن است. با بررسی دفنگاه زباله شهر رشت، به چگونگی مدیریت شیرابه های زباله در این دفنگاه پرداخته شده است. شیرابه های ناشی از دفنگاه از عوامل آلوده سازی تالاب انزلی به شمار می رود. همچنین مقدار متان تولیدی در دفنگاه جدید با بهسازی دفنگاه کنونی، بررسی شده است. با ایجاد دفنگاه جدید، دبی خروجی شیرابه از دفنگاه از 5/1 درصد به 20 درصد افزایش خواهد یافت که در این صورت از آلودگی آب های زیرزمینی جلوگیری خواهد شد. با توجه به بارندگی زیاد در شهر رشت، دبی شیرابه به 120 متر مکعب در روز خواهد رسید. با ایجاد تاسیسات جمع آوری متان در دفنگاه می توان از متان تولیدی نیز برای تولید انرژی استفاده کرد که این مقدار در سال 2015 بیش از 105 متر مکعب در سال است. با فرض ثابت بودن مقدار پسماند ورودی به دفنگاه تا سال 2050 متان تولیدی به 105 4/1 می رسد. مقدار شیرابه تولیدی در دفنگاه 120 متر مکعب در روز و مقدار پساب تولیدی در هاضم بی هوازی 210000 متر مکعب در روز خواهد شد. می توان با تاسیس واحد تصفیه از ورود مقادیر یادشده به آب های سطحی و زیرزمینی جلوگیری کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1603131 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!