پایش کیفیت آب های سطحی و زیرزمینی دشت موئیل مشکین شهر در حین عملیات حفاری چاه های اکتشافی عمیق نیروگاه زمین گرمایی سبلان

چکیده:
در این مقاله نتایج پایش کیفیت آب های سطحی و زیرزمینی هنگام حفاری سه حلقه چاه اکتشافی عمیق نیروگاه زمین گرمایی مشکین شهر در شمال غرب سبلان تحلیل شده است. محققان مختلفی این منطقه را پیشتر به منظور تولید برق از انرژی زمین گرمایی بررسی کرده اند. حین حفاری چاه های عمیق پروژه زمین گرمایی سبلان، مواد مختلفی مانند سیمان، بنتونیت، باریت، خاکستر کربنات سدیم، سدیم کلرید و... در زمان حفاری و تثبیت دیواره چاه به کار گرفته می شوند که در نتیجه آن، امکان ورود مقادیر زیادی آلاینده به آبخوان ها وجود دارد. بر همین اساس، ممکن است این آلاینده ها وارد رودخانه خیاو نیز بشوند. در این مطالعه تلاش شده است آثار احتمالی حفاری سه چاه مذکور بر رودخانه خیاو و چشمه های آب سرد و گرم منطقه ای در سبلان شناسایی شود. کیفیت آب رودخانه خیاو به علت تامین آب آشامیدنی مشکین شهر و مصارف کشاورزی این شهر و حومه آن با جمعیت 200000 نفر، اهمیت فراوانی دارد. ساکنان روستاها و خانواده های عشایر در تابستان از آب چشمه های سرد برای آشامیدن استفاده می کنند و مسافران بسیاری به علت جاذبه های توریستی منطقه و استفاده از چشمه های آب گرم به این مناطق سفر می کنند و ممکن است تحت تاثیر تغییرات احتمالی ترکیب شیمیایی این چشمه ها باشند. بنابراین پایش تغییرات احتمالی کیفیت چشمه های سرد و گرم منطقه اهمیت بسیاری دارد. نتایج پایش 18 ماهه نشان می دهد که حفاری اثر چندانی بر کیفیت آب رودخانه خیاوچای و چشمه ها نداشته و تغییرات مشاهده شده به علت تغییرات فصلی و حضور منابع زمین گرمایی است. به جز چند فلز سنگین، غلظت سایر عناصر کمتر از حد استاندارد آب آشامیدنی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
233
لینک کوتاه:
magiran.com/p1603204 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!