بازسازی دبی روزانه با استفاده از روش های شبکه عصبی و فازی- عصبی (مطالعه موردی: سرشاخه های حوزه آبخیز کارون)

چکیده:
برای برآورد دبی روزانه در مدل های هیدرولوژی نیاز به دبی های پیوسته در بازه زمانی روزانه هست. تعداد سال های آماری متفاوت، نواقص آماری و خطای اندازه گیری باعث ایجاد سری های زمانی با پایه زمانی غیرمشترک می گردد. بنابراین بازسازی داده های دبی روزانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این تحقیق به منظور بازسازی دبی روزانه در یکی از سرشاخه های رودخانه کارون و در دو مرحله انجام گرفت. در هر دو مرحله تحقیق با استفاده از داده های دبی روزانه دو ایستگاه بالادست و روش های شبکه عصبی، فازی-عصبی و رگرسیون دومتغیره دبی روزانه ایستگاه پائین دست بازسازی گردید. در مرحله دوم با گروه بندی مقادیر دبی به سال های خشک، نرمال و مرطوب دبی روزانه بازسازی شد. نتایج نشان داد روش های شبکه عصبی و فازی دارای دقت بالا تری نسبت به روش رگرسیون دومتغیره برای بازسازی دبی روزانه بود. بین مدل های مختلف شبکه عصبی و فازی مدل شبکه عصبی پرسپترون (MLP)دارای قابلیت مناسب تری نسبت به بقیه مدل ها است. همچنین گروه بندی دبی به سال های خشک، نرمال و مرطوب باعث کاهش خطا در بازسازی دبی روزانه گردید. بر اساس شاخص میانگین خطای نسبی (MRE) به ترتیب سال های نرمال، مرطوب و خشک کمترین خطا در بازسازی دبی روزانه را دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
503 تا 514
لینک کوتاه:
magiran.com/p1603246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!