ررسی ارتباط پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی rs 10853728 در ناحیه ی پروموتر ژن IL-28B در بیماران ایرانی مبتلا به هپاتیت C تحت درمان با داروهای پگ اینترفرون آلفا و ریباورین

چکیده:
زمینه و هدف
ژنتیک میزبان از عواملی است که تا حد زیادی بر روی چگونگی پاسخ دهی به درمان تاثیر گذار است. مطالعات اخیر وجود پلی مورفیسم تک نوکلئوییدی rs 10853728در ناحیه ی پروموتر ژن IL-28B را به عنوان یک فاکتور موثر میزبان در درمان عفونت هپاتیت ویروسی C(HCV) معرفی نموده است. هدف مطالعه ی حاضر، بررسی این پلی مورفیسم در بیماران ایرانی بود.
روش بررسی
این مطالعه ی مقطعی بر روی 53 نمونه خون بیمار مبتلا به هپاتیت ویروسی C (49بیمار حساس و 4 بیمار مقاوم به درمان) به همراه 30 فرد سالم انجام گردید. پس از استخراجDNA ژنومی از بافی کوت از نمونه ها، فراوانی پلی مورفیسم تک نوکلئوییدی rs 10853728 توسط روش PCR-ARMS تعیین و در نهایت محصولات PCR بر روی ژل آگارز دو درصد الکتروفورز شدند. برای آنالیز آماری داده ها از آزمون مجذور کای استفاده شد
یافته ها
30 نمونه کنترل سالم در این ارزیابی شرکت کردند که با تست الایزا Anti-HCV منفی و فاقد هپاتیت ویروسی C بودند. از 53 بیمار مورد آزمایش، هیچ نمونه ای هموزیگوت CC ( (Wild Typeنبود. 2 نفر (8/3 درصد) هموزیگوت GG بودند که یکی از آنها حساس به درمان بود. 51 نفر باقی مانده هتروزیگوت CG بودند، که 48 نفر (2/96 درصد) آنان حساس به درمان با پگ اینترفرون و ریباورین و 3 نفر نیز مقاوم به درمان بودند.
نتیجه گیری
آنالیز آماری نشان داد ارتباط معنی داری بین وجود اللG با پاسخ پایدار ویروسی (Sustained virologic response ،SVR) در مقایسه با الل C وجود دارد. در نتیجه می توان پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی (rs10853728) ژن IL- 28 Bرا به عنوان یک مارکر زیستی مهم در پیش بینی پاسخ به درمان مبتلا به HCVمطرح نمود. با این حال، مطالعات با نمونه های بیشتر منجر به نتایج معتبرتر می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1603387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!