ارزیابی دقت دستگاه انعکاس سنجی حوزه زمانی در خاکهای رسی و شنی شور

چکیده:
اندازه گیری مقداردقیق رطوبت خاک درعلوم کشاورزی بسیارحائز اهمیت است. لذا استفاده از روشی که بتوان رطوبت را بدون دست خوردگی باسرعت ودقت بالابه دست آورد، دارای اهمیت است. درسالهای اخیراستفاده ازدستگاه که میتواند رطوبت و هدایت الکتریکی خاک رادرمدت کوتاهی اندازه گیری نماید متداول (TDR) انعکاس سنج حوزه زمانی در شرایط آزمایشگاهی بر روی خاک TDR شده است. هدف این تحقیق بررسی صحت داده های برداشت شده با دستگاه با دو بافت رسی و شنی در گلدان هایی از جنس پی وی سی به ارتفاع 30 و قطر 27 سانتیمتر بود. جهت بررسی اثر شوری، آزمایشها در چهار سطح شوری 12 ،6 ،2 و 18 دسیزیمنسبر مترانجام گرفت و در نهایت اثر متقابل پارامترهای شوری و بافت خاک بررسی گردید. نتایج نشان داد که با سنگین شدن بافت خاک، به دلیل تاثیر آب پیوندی و کاهش زمان تاخیر، مقدار ضریب دیالکتریک خاک و رطوبت حجمی آن کمتر برآورد شد. همچنین با افزایش شوری خاک،ضریب دیالکتریک خاک نیزافزایش یافته ودرنتیجه رطوبت بیش ازمقدارواقعی نشان داده شد. نتایج اثر متقابل شوری و بافت نشان داد که در شوری های زیاد ( 12 و 18 دسیزیمنس بر متر) مقدار رطوبت تعیین شده توسط دستگاه کمتر از مقدار بدست آمده از روش حجمی است. در صورتیکه در شوری های کمتر ( 2 و 6 دسیزیمنس بر متر) برعکس که نشان میدهد در شوری زیاد اثر رس در کاهش مقادیر رطوبت اندازه گیری شده دستگاه بیشتر است اما در شوری های کم مقدار هدایت الکتریکی باعث بیشتر برآورد کردن مقادیر رطوبت شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1603450 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!