بررسی رابطه بین میزان پذیرش درد، الگوی زندگی و محدودیت ناشی از درد مزمن در سالمندان

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به اهمیت نقش پذیرش درد در چگونگی سازگاری با درد مزمن در سالمندان، این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین میزان پذیرش درد، الگوی زندگی و محدودیت ناشی از آن در سالمندان مبتلا به درد مزمن انجام شده است.
روش کار
این پژوهش یک مطالعه توصیفی – تحلیلی است، که در آن 200 سالمند مبتلا به درد مزمن به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، انتخاب شدند. میزان پذیرش درد، الگوی زندگی با درد و محدودیت ناشی از درد به ترتیب با پرسشنامه های پذیرش درد، الگوی زندگی با درد و محدودیت ناشی از درد مزمن در سالمندان ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تحلیلی آماری ضریب همبستگی Pearson و رگرسیون خطی و به کمک نرم افزار SPSS (نسخه 21) انجام شد.
یافته ها
. بین میزان پذیرش درد به ترتیب با الگوی زندگی با درد ارتباط معنی دار مثبت ( 41/0 = B، 01/ 0 P <) و با محدودیت ناشی از درد رابطه معنی دار منفی (15/0- = B ، 01/0 P <) وجود داشت. همچنین بین الگوی زندگی با درد و محدودیت ناشی از درد نیز، رابطه معنی دار منفی حاصل شد (43/0- = B ، 01/0 P <).
نتیجه نهایی: سالمندانی که پذیرش درد بیشتری داشتند، از الگوی زندگی با درد مناسب تری برخوردار بوده و محدودیت ناشی از درد کمتری نیز، داشتند.. بدین جهت، استفاده از روش های درمانی مبتنی بر پذیرش درد به منظور مدیریت مناسب درد مزمن در سالمندان، پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
148 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p1603754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!