بررسی عوامل موثر در تصمیم گیری زنان برای سقط عمدی جنین و نگرش اعتقادی و شرعی آنان در این باره

چکیده:
سابقه و اهداف
سقط جنین از نظر علم پزشکی انواعی دارد که شامل سقط جنین طبیعی، طبی، ضربه یی و جنایی می شود. باوجود افزایش کمی و کیفی روش های پیشگیری از بارداری و افزایش سطح آگاهی جامعه در این باره ، حاملگی ناخواسته یکی از مشکلات دوران بارداری است. وقتی مادران باردار با حاملگی ناخواسته مواجه می شوند، ناگزیر به سقط جنایی دست می زنند . از آنجایی که سیستم حقوقی ایران با فقه و اخلاق اسلامی عجین شده، سقط القایی، اقدامی غیر قانونی و غیر شرعی محسوب می شود؛ بنابراین می توان این پدیده را مسئله یی اجتماعی دانست که از نظر قانونی، عرفی و دینی در کشور ما ممنوع است.

مواد و روش ها
این پژوهش، از نوع مطالعه ی توصیفی است که در آن به زنان مراجعه کننده به مرکزهای بهداشتی، درمانی و آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که ویژگی های واحدهای پژوهشی را داشتند، برای کنترل متغیرهای مورد نظر، پرسش نامه ی محقق ساخته، داده شد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی و تعداد نمونه ی لازم 369 نفر بوده است. یافته های پرسش نامه با نرم افزار SPSS(نسخه ی 17) مورد تحلیل قرار گرفته است.
یافته ها
یافته های مطالعه نشان می دهد که 5/19 درصد به علت مشکل های مالی و 6/3 درصد به علت بیماری ویروسی اقدام به سقط نموده اند. توزیع فراوانی افراد بر حسب تشویق کنندگان به عمل سقط، نشان می دهد که 3/55 درصد به توصیه ی همسران خود و 3/0درصد به سبب شرایط محیط کار و دیگران، به این عمل اقدام نموده اند. نتایج مطالعه نشان می دهد که تنها 3/4 درصد افراد اقدام کننده به سقط، دیه ی مربوط به آن را پرداخت کرده اند.
نتیجه گیری
سقط جنین از مباحث بحث انگیزی است که می توان آن را نمونه یی از معضل های اجتماعی، فقهی و غیره برشمرد؛ از این رو، ضروری است که در جامعه ی ایرانی- اسلامی، به آن به طور جدی توجه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1603782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!