بررسی فراوانی سویه های M RSA و VRSA استافیلوکوک اورئوس در میان پرسنل درمانی و بیماران بستری

چکیده:
سابقه و هدف
سویه استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)، یکی از عوامل مهم)عفونت های بیمارستانی محسوب می شود. وانکومایسین اولین داروی انتخابی جهت درمان) عفونت های ایجاد شده توسط MRSA می باشد. اگرچه مقاومت در نمونه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به وانکومایسین (VRSA) نیز گزارش شده است. بر این اساس هدف از این مطالعه بررسی فراوانی سویه های MRSA و VRSA استافیلوکوکوس اورئوس در میان پرسنل درمانی و بیماران بستری در بیمارستان می باشد.
مواد و روش ها
در این تحقیق که در سال 1394 انجام شد، از 447 بیمار بستری و پرسنل درمانی، بیمارستان های آموزشی شهر ساری استافیلوکوکوس اورئوس با آزمایش های تشخیصی جداسازی گردید. سپس مقاومت آنتی بیوتیکی ایزوله ها به روش دیسک دیفیوژن بررسی شد. از روش E-TEST جهت تعیین MIC و شناسایی سویه های MRSA استفاده گردید. فراوانی ژن مقاومت mecA در ایزوله ها با روش PCR بررسی شد و در نهایت مقاومت القایی کلیندامایسین بررسی گردید.
یافته ها
نتایج حاصل از تعیین MIC به روش E-TEST نشان داد که 31/31 درصد ایزوله ها مقاوم به متی سیلین بودند و 1/16 درصد ایزوله های MRSA دارای مقاومت نسبی به وانکومایسین بوده اند. شیوع ژن mecA در ایزوله های مقاوم 8/96 درصد بود. بیش ترین مقاومت به آنتی بیوتیک جنتامایسین (5/45 درصد) و کم ترین مقاومت به وانکومایسین (صفر درصد) و آمیکاسین (1/14 درصد) بود. در بین ایزوله های MRSA، 9/12 درصد مقاومت القایی به دیسک کلیندامایسین مشاهده شد.
استنتاج: این تحقیق نشان داد که مقاومت نسبتا بالایی به اریترومایسین، کلیندامایسین، جنتامایسین و سیپروفلوکساسین در بین ایزوله های مقاوم به متی سیلین وجود دارد و درصد بالایی از مقاومت چند دارویی در میان ایزوله های MRSA مشاهده گردید. ولی علی رغم مقاومت نسبی به وانکومایسین، این آنتی بیوتیک کماکان داروی با ارزشی در درمان MRSA می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
96 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1605139 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!