شبیه سازی نظام مالی بیمه سلامت با رویکرد پویایی شناسی سیستم ها

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه موضوع سلامت از اولویت های اصلی زندگی افراد است، و حفظ و گسترش آن در حوزه رفاه اجتماعی و توسعه پایدار امری ضروری است. بیمه های بهداشتی و درمانی یکی از راهکارهایی می باشند که انسان برای رویارویی با هزینه های درمانی ابداع نموده است. یکی از موضوعات مهم و چالش های موجود؛ چگونگی استفاده کارا و اثربخش از منابع بیمه در جهت تحقق اهداف سلامت است. هدف این مقاله شبیه سازی نظام مالی بیمه سلامت برای پیش بینی وضعیت مالی بیمه با توجه به منابع و مصارف آن در سال های آینده است.
روش کار
رویکرد سیستمی، یک روش فرموله شده مناسب برای تجزیه و تحلیل اجزای سیستمی است، که دارای روابط علی و معلولی و زیربنای منطقی است. حلقه های علی و معلولی کاربر را قادر می سازد تا به راحتی با ساختار بازخوردی و فرضیات اصلی سیستم ارتباط برقرار کند. در این مقاله سعی شده با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستم ها، مدل شبیه سازی نظام مالی بیمه سلامت به همراه عوامل تاثیرگذار آن طراحی گردد. بدین منظور ابتدا به مرور ادبیات موضوع و مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان بیمه و بخش سلامت پرداخته شد، و متغیرهای تاثیرگذار بر نظام مالی شناسایی شدند. سپس مدل علی و معلولی و حالت جریان توسط نرم افزار ونسیم شبیه سازی و اجرا گردید.
یافته ها
خروجی شبیه سازی نشان می دهد منابع مالی بیمه در آینده با کمبود شدید مواجه خواهد شد، و در پرداخت هزینه های درمانی دچار مشکل خواهد شد؛ که نتیجه آن شکاف عمیق مالی بیمه در سال های آینده است.
نتیجه گیری
مدل شبیه سازی شده در این مقاله می تواند به محققان، مدیران، سیاست گذاران و تصمیم گیران بیمه سلامت جهت پیش بینی وضعیت منابع مالی بیمه سلامت در آینده با فرض ادامه روند فعلی به منظور تدوین سیاست های موثر، کمک نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
306 تا 315
لینک کوتاه:
magiran.com/p1605312 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!