جداسازی و شناسایی فیلوژنتیکی باکتری های بومی نفت خوار

چکیده:
سابقه و هدف
زیست پالایی فن آوری نوید بخشی برای تیمار مکان های آلوده است. این روش مقرون به صرفه بوده و منجر به معدنی شدن کامل هیدروکربن ها می گردد. به این منظور، تحقیق حاضر بر اساس زیست پالایی خاک آلوده به نفت استوار گردید.
مواد و روش ها
خاک آلوده به نفت منطقه کارون اهواز به صورت تصادفی و تحت شرایط استریل نمونه برداری شد. مقدار فسفر قابل جذب با استفاده از روش اولسن و مقادیر کربن، هیدروژن و نیتروژن نیز توسط دستگاه CHN meter تعیین گردید. محیط کشت نمک های معدنی حاوی 2% نفت خام جهت جداسازی باکتری های نفت خوار استفاده شد. سویه نفت خوار با استفاده از روش چاهک گذاری غربال گردید. آزمون های بیوشیمیایی و شناسایی فیلوژنتیکی بر اساس توالی ژن srRNA16 جهت شناسایی سویه برتر استفاده گردید.
یافته ها
44 سویه باکتریایی جداسازی گردید. در غربالگری اولیه 20 و در غربالگری ثانویه یک جدایه انتخاب و S31 نام گرفت و متعلق به جنس Bacillus licheniformis بود. جدایه منتخب نسبت به سویه استاندارد در محیط حاوی 2% نفت خام رشد بهتری داشته و نفت خام را طی 30 روز گرماگذاری در دمای تقریبی oC30 به میزان 84% تجزیه نمود.
نتیجه گیری
باسیلوس منتخب می تواند از 2% نفت خام به عنوان منبع کربن و انرژی استفاده نماید و برای مطالعه فراتر در مورد کنسرسیوم باکتریایی پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
236 تا 246
لینک کوتاه:
magiran.com/p1606945 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!