ملاحظات اخلاقی در انتشار و کاربردی سازی نتایج تحقیق

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
انتشار نتایج یک تحقیق بخشی از فرآیند تبدیل دانش ذهنی به دانش اجتماعی، انتقال دانش و کاربردی سازی آن محسوب می گردد. یافته های تحقیقات منتشره، مبنایی برای تحقیقات جدید بوده و ممکن است کاربردی گردد. از این رو مطالعه مروری حاضر با هدف تبیین ملاحظات اخلاقی در انتشار و کاربردی سازی نتایج تحقیق انجام گردیده است.
مواد و روش ها
در این مرور روایتی ابتدا کلید واژه های Publication Ethicsیا Ethics Research وResearch Utilization در پایگاه های اطلاعاتی Magiran ، SID ، Google ، Scholar و PubMed جستجو و مقالات مرتبط مطالعه و تحلیل شد.
ملاحظات اخلاقی: صداقت و امانت داری در تحلیل متون و استناددهی رعایت گردید.
یافته ها
در مطالعه حاضر پس از مروری بر موارد نقض اخلاق در انتشار نتایج تحقیق، اصول اخلاقی در نشر نتایج پژوهش تحلیل شده و لزوم کاربردی سازی آن را به عنوان یک پلکان ضروری برای ترجمان دانش استدلال گردید. صداقت در تمامی جنبه های تحقیق، مسوولیت پذیری و پاسخگویی در هدایت تحقیق، انصاف و حسن نیت حرفه ای در همکاری با دیگران و نظارت دقیق بر پژوهش چهار اصل مهمی است که در پایه ریزی یک تحقیق اخلاق مدار معرفی شده اند. در این مطالعه قاعده انتشار به موقع نتایج تحقیق و عدم تاخیر زمانی در انتشار و کاربردی سازی نتایج به عنوان یکی از مهم ترین ملاحظات اخلاقی شناخته شد.
نتیجه گیری
به منظور رفع شکاف های دانش و تامین شواهد علمی مورد نیاز در تصمیم گیری های بالینی و همچنین، سیاستگذاری سلامت، محققین ملزم به ارائه و انتشار به موقع نتایج تحقیق خود بر مبنای اصول اخلاقی می باشند. یافته های پژوهش بر نیاز به بازنگری راهنمای ملی اخلاق در انتشار آثار پژوهشی علوم پزشکی، آموزش و ظرفیت سازی برای ضمانت اجرای آن، و نیز اضافه نمودن زیرعنوان اخلاق در بهره برداری از نتایج تحقیق به مواد آن دلالت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1607065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!