ارتباط دینداری سنتی پویا و بروز انفارکتوس قلبی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بررسی های بین فرهنگی رابطه اعتقاد مذهبی با سلامت و بهبودی را نشان داده اند. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط میزان دینداری سنتی پویا و نوگرایی با بروز انفارکتوس قلبی انجام گرفته است.
مواد و روش ها
مطالعه مورد شاهدی حاضر با هدف تعیین ارتباط بین دینداری سنتی پویا و بروز انفارکتوس قلبی بر روی بیماران مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی تهران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1395 انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته، 15 گویه ای با مقیاس لیکرت 5 امتیازی بوده است. نمونه گیری به صورت تمام شماری انجام شده و داده ها در افراد بی سواد به روش مصاحبه و در سایر شرکت کنندگان به روش خوداظهاری جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام گرفت.
ملاحظات اخلاقی: پس از بیان اهداف و فرایند پژوهش و تاکید بر بی نامی پرسشنامه ها و محرمانگی، رضایت شفاهی شرکت کنندگان اخذ گردید.
یافته ها
گروه مورد شامل 165 (40%) نفر و گروه کنترل شامل 246 (60%) نفر بودند. اغلب شرکت کنندگان فارس، شیعه، 39-30 ساله، دارای تحصیلات متوسطه، کارمند و میزان درآمد ماهیانه ده میلیون ریال یا بالاتر، دارای فعالیت فیزیکی، و غیر سیگاری بودند. میانگین دینداری سنتی پویا در کل بیماران مورد مطالعه 0/45±3/98 (5-0) بوده، 14% از شرکت کنندگان از سطح دینداری متوسط (70-48 درصد) و 86% از آنان از سطح دینداری مطلوب (بیشتر از 70%) برخوردار بودند. میانگین دینداری سنتی پویا در دو گروه مطالعه (t=0/57 ، p=0/56) تفاوت معنی داری نداشت، اما در بین بیماران با و بدون فعالیت فیزیکی، سطوح تحصیلی مختلف، سطوح مختلف درآمد، قومیت های مختلف تفاوت معنی دار داشت(0/05>p).
نتیجه گیری
عدم مشاهده تفاوت معنی دار در میزان دینداری سنتی پویا در دو گروه مورد مطالعه، حاکی از آن است که برای کاهش بروز این واقعه لازم است بیماران مستعد با دریافت مراقبت معنوی با کمک مراقبین سلامت آموزش دیده، در راستای به کارگیری اعتقادات خود در کنترل استرس و سایر عوامل خطر توانمندی لازم را کسب نمایند. برنامه ریزی برای ارائه مراقبت معنوی در بیماران مستعد توسط سیستم مراقبت سلامت توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1607074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!