کیفیت زندگی همسران جانبازان قطع عضو شهرستان همدان

پیام:
چکیده:
اهداف
نگه داری و مراقبت از جانبازان قطع عضو، دارای عوارض جسمی و روانی متعددی است که بیشتر متوجه همسران آنها می شود و کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف این مطالعه، بررسی کیفیت زندگی همسران جانبازان قطع عضو شهرستان همدان بود.
ابزار و
روش ها
در این مطالعه توصیفی مقطعی، همسران 140 جانباز مرد قطع عضو تحت حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان همدان در سال 1393 به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسش نامه دوقسمتی شامل بخش مربوط به اطلاعات دموگرافیک و بخش مربوط به سنجش کیفیت زندگی با استفاده از پرسش نامه استاندارد 36سئوالی کیفیت زندگی بود. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS 16 و با استفاده از آزمون کروسکال والیس و من ویتنی انجام شد.
یافته ها
نمره کل کیفیت زندگی در همسران جانبازان 47/21±40/42 به دست آمد. بیشترین میانگین نمره کیفیت زندگی در حیطه سلامت روانی (37/20±50/54) و کمترین آن در حیطه سلامت عمومی (99/19±40/32) بود. اثر متغیرهای سن، نوع آسیب و بیماری قلبی بر کیفیت زندگی همسران جانبازان معنی دار بود (05/0p<)، ولی سایر متغیرهای دموگرافیک بر کیفیت زندگی آنها تاثیر معنی داری نداشتند (05/0p>).
نتیجه گیری
سطح کیفیت زندگی همسران جانبازان قطع عضو شهرستان همدان پایین است و حتی حداکثر کیفیت زندگی که مربوط به سلامت روانی است نیز در سطح پایین قرار دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 163
لینک کوتاه:
magiran.com/p1607766 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!