تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس دانشجویان علوم پزشکی شهرکرد در سال 1390

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بالا رفتن عزت نفس و تغییر نگرش در دانشجویان می تواند آنان را از آسیب های روانی مصون دارد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر افزایش عزت نفس دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه کارآزمایی بالینی که به صورت نیمه تجربی بر روی 60 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام گرفت، بعد از اطمینان از همگن بودن جامعه، دانشجویان به طور تصادفی به دو گروه مورد و شاهد (30 نفر) تقسیم شدند. یک پیش آزمون عزت نفس از طریق پرسشنامه ها ی کوپر اسمیت از آنها گرفته شد و سپس برای گروه مورد، برنامه آموزشی که شامل کارگاه آموزش مهارت های زندگی بود، ارائه شد. سپس از هر دو گروه پس آزمون عزت نفس براساس همان پرسشنامه گرفته شد و نتایج با یکدیگر مقایسه گردید.
یافته ها
میانگین نمره گروه شاهد در پیش آزمون 6/8±3/30 و در پس آزمون 4/8±7/30 بود که تفاوت آماری معنی داری را نشان نداد (P>0.05). میانگین نمره عزت نفس گروه مورد قبل از آموزش 4/7±6/31 و بعد از آموزش 7/6±1/47 بود که نسبت به قبل از آزمون و هم چنین نسبت به گروه شاهد تفاوت معناداری نشان داد (P<0.001).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه باید آموزش مهارت های زندگی برای مقابله با مشکلات، کنترل خشم، انتقاد پذیری و افزایش اعتماد به نفس دانشجویان مورد توجه دانشگاه ها قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1607894 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!