مرور سیستماتیکی بر نقش گیاهان دارویی و ترکیبات مشتق شده از آن ها بر کاهش سمیت دستگاه تناسلی نر ناشی از تجویز سیکلوفسفامید

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
داروی شیمیایی سیکلوفسفامید علی رغم اثرات دارویی چشمگیری که در درمان بیماری های متعدد به ویژه سرطان دارد با عوارض جانبی متعددی همراه می باشد که کاربرد آن را تا حدودی محدود نموده است. این مطالعه مروری قصد دارد اثرات محافظتی گیاهان دارویی و ترکیبات مشتق شده از آن ها را بر کاهش عوارض حاصل از داروی سیکلوفسفامید بر روی دستگاه تناسلی نر مرور و نقش گیاهان را در خصوص کاهش این عوارض جانبی مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.
روش بررسی
برای انجام این مطالعه مروری واژگان کلیدی سیکلوفسفامید، دستگاه تناسلی نر، سمیت، سرطان، شیمی درمانی، عوارض جانبی در ترکیب با واژگان گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و ترکیبات طبیعی از پایگاه های اطلاعاتی ISI، پابمد، اسکاپوس و گوگل اسکالر جستجو شدند. بر اساس معیارهای انتخاب تعداد 20 مقاله که در محدوده سال 2000 تا 2015 منتشر شده بودند انتخاب و وارد مطالعه شدند.
یافته ها
از میان 20 مقاله، 13 مقاله مربوط به عصاره های گیاهی، 3 مقاله مربوط به ترکیبات فعال گیاهی، 2 مقاله مربوط به اسانس های روغنی و 2 مقاله نیز مربوط به دارو های گیاهی بودند که مشخصات پایه ای آن ها، تاثیر محافظتی این گیاهان و همچنین ترکیبات موثر آن ها بر روی سمیت دستگاه تولید مثلی جنس نر ناشی از تجویز سیکلوفسفامید مورد بحث قرار گرفت.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد، گیاهانی که دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی نظیر فلاونوئیدها هستند قادرند سمیت ناشی از تجویز سیکلوفسفامید را که سبب بروز استرس اکسیداتیو و افزایش رادیکال های آزاد می گردند، در بافت بیضه کاهش دهند؛ لذا پیشنهاد می گردد گیاهانی که اثرات آنتی اکسیدانی چشمگیری دارند در کنار داروی سیکلوفسفامید تجویز و اثرات محافظتی آن ها نسبت به گیاهان و ترکیبات مشتق شده از آن ها که اثرات محافظتی آنها بررسی شده است مقایسه گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
136 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p1607935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!